пʼятницю, 5 лютого 2016 р.

Гра в асоціації КАТЕНА – шлях до розвитку креативного мислення


Гра в асоціації за певними правилами КАТЕНА – шлях до розвитку креативного мислення



Не так давно я почала активно цікавитись різними нестандартними засобами розвитку креативного мислення, особливо мене цікавить застосування усіх цих засобів щодо освітньої галузі математики. Також для себе з’ясувала, що деякі методики, які чудово діють  в різних галузях,  при розробці бізнес-проектів тощо можна застосовувати й в освітній галузі, зокрема,  в математиці. Однією з таких цікавих прийомів мені здалась гра в асоціації - КАТЕНА.

У лінгвістиці, катена (англ. Catena «череда»; від лат. Catena «ланцюг») - синтаксична і морфологічна одиниця, тісно пов'язана з граматиками залежностей. (Вікіпедія)
Поняття катени було введено в лінгвістику Вільямом О'Греді (William O'Grady) в 1998 р, і пізніше помічено деякими іншими лінгвістами.
Катена - це словесна гра, яка полягає у зв'язуванні двох вихідних слів в ланцюжок (катенів) за допомогою слів-асоціацій, обраних за певними правилами.
Катена - це не тільки розвага: вона також застосовується  для створення ідей, вивчення іноземних мов, діагностики та розвитку мислення.
Правила гри створив Віталій Колесник ще в 2005 році, потім він досліджував цю гру. Цікаво, що катена добре демонструє роботу змістотворної свідомості людини, окрім того, по характеру створених катен можна робити певні висновки і про людину, її захоплення тощо.

Правила гри
Для того, щоб гра була цікавою, потрібні критерії оцінки результатів. Саме для цього в грі існують певні правила і обмеження.

А. Обмеження по словам, які використовуються
У грі використовуються тільки іменники.
Не можна використовувати подвійні слова (наприклад, «кінська сила»).
У катенах повинно бути не більше шести слів. Досвід показує, що це завжди можливо.

Б. Обмеження за типами побудови зв'язків
Хоча існує безліч способів зв'язати одне слово з іншим, не всі вони годяться для цікавої гри. Наприклад, з якими двома словами можна побудувати ланцюжок «предмет - щось - інший предмет», так як будь-який предмет є щось.
Тому в катенах дозволяються тільки два типи зв'язків: по контексту і за аналогією.
Зв'язки по контексту. Це зв'язки, що виникають з типових життєвих ситуацій, пов'язаних зі словом (наприклад, торт - свічка, торт - крем).
Зв'язки по аналогії. Це зв'язки, що виникають як загальне при зіставленні двох слів. Дозволені аналогією наступних типів:
Аналогії за формою або структурі (наприклад, штопор - спіраль).
Аналогії по функції (наприклад, дощ - фонтан).
Символічні аналогією (наприклад, труднощі - стіна).

Інші типи зв’язків не дозволяються, оскільки їх використання позбавляє гру сенсу. Щоб допомогти вам уникнути помилок при складанні катен, наводимо більш докладний список заборонених зв’язків.

Список заборонених зв’язків:
Аналітичні зв'язки - зв'язки, що ґрунтуються на раціональному аналізі. У їх число входять: зв'язку приватного і загального (людина - ссавець - ведмідь); причинно-наслідкові зв'язки (зима - весна, тому що після зими настає весна); зв'язку за складом (пиво - вода, тому що в пиві міститься вода); зв'язку по протилежності (вода - вогонь)  тощо.
Емпіричні зв'язки - довільні зв'язки, що ґрунтуються на особистому досвіді гравця. Наприклад, «мерседес - дача», тому що я їжджу на дачу на мерседесі, або «полуниця - організм», тому що мій організм любить полуницю.
Зв'язки по локальних культурних явищ, тобто такі, основою для яких служить сленг, розхожі фрази, анекдоти, фільми, літературні персонажі і т.д. (наприклад, шаль - вишня, оскільки існує романс «темно-вишнева шаль»).
Зв'язки за співзвучністю або написання (наприклад, жабо - жаба).
Синоніми (сокира - алебарда).
Важливо: всі зв'язки в катенах  повинні бути максимально очевидними, тобто не вимагати ніяких пояснень.
Приклади катенів, побудованих за правилами.

В. Критерії оцінки катенів
Є кілька досить об'єктивних критеріїв, які допомагають порівнювати і оцінювати катени.
1.              Відповідність правилам. Головне з них - всі зв'язки всередині катени повинні відноситися тільки до дозволеним типам. Наприклад, в катені «ворота - футбол - Іспанія - гітара» зв'язок «футбол - Іспанія» є довільною, тому ця катена не зараховується.
2.            Стислість. Чим коротше катена, тим краще.
3.            Якість зв'язків. Чим очевидніше і яскравіше зв'язку між сусідніми словами, тим краще.
4.            Заохочується гра слів, тобто використання двох значень одного слова, наприклад як в катені «ворота - ключ - музика».
5.            Є також ряд суб'єктивних факторів, які можуть вплинути на оцінку - стрункість катени, дотепність, позитивний емоційний заряд.

Г. Хто виграє?
Ось декілька варіантів:
Гра для двох: виграє гравець, який побудує найкоротшу катену із заданими вихідними словами.
Гра для групи: виграє гравець, який побудує за заданий час якомога більше катенів із заданими вихідними словами.
Гра для одного: побудувати певну кількість катенов із заданими вихідними словами.
Можна придумувати й інші варіанти правил залежно від мети. Наприклад, для тренування образного мислення можна обмежити дозволені зв'язку тільки аналогіями, знявши заборону на довжину катени - така гра буде набагато більш складною.

Історія
Катена є різновидом гри в асоціації. Правила побудови зв'язків і назва гри розроблені мною. Назва «Катена» означає по-латині «ланцюжок», в гру воно прийшло з філософії: Catena Mundi у Декарта - зв'язок всього сущого.
Люди навіть змагають у цій грі на створення ланцюга катенів.

Приклади катенів:
факел - олімпіада - диск – колеса
факел - вогонь - цивілізація - колесо
факел - солярка - машина – колесо
факел - карета - колесо

ворота - ключ - музика – гітара
ворота - доступ - гриф - гітара
ворота - двір - гітара
ворота - гра - гітара
ворота - решітка - ноти - гітара
ворота - гараж - репетиція - гітара
ворота - стадіон - концерт - гітара
ворота - гараж - рок-гурт – гітара
ворота - прощання - самотність - рок - гітара

диня - базар - плата - комп'ютер
диня - Азія - комп'ютер
диня - хвостик - миша - комп'ютер
диня - кісточки - рахунок - комп'ютер
диня - регбі - гра - комп'ютер

кінь - скачки - гра - кубик
кінь - село - дитинство - кубик
кінь - м'ясо - бульйон – кубик
кінь - сані - зима - лід – кубик
кінь - село - дитинство - кубик

арка - переможець - воля - особистість
арка - античність - філософ - особистість
арка - тріумфатор – особистість.

 Що мені більш всього сподобалось в цій грі, так це можливість за допомогою  асоціацій, причому самих несподіваних, зв`язати два слова, які,  на перший погляд,  здавалось,  неможливо зв`язати.

У освітній галузі математики я бачу цю гру в першу чергу, на останньому етапі уроку, під час рефлексії, коли необхідно підвести підсумки.  Можна взяти ключове слово теми, та спробувати зв`язати його зі словом, яке символізує  певні цінності, такі як здоров`я, добро, творчість, істина,  свобода, краса, успіх, мудрість, життя тощо.
Можна спробувати пограти в асоціації в середині уроку, під час розвантажувальної паузи, дати дітям трохи відпочити і розважитись. 
В позакласній роботі взагалі можна придумати безліч варіантів застосування цієї гри.

Наприклад,  тема: "Формули скороченого множення"
"Прокласти" асоціативний ланцюг  від слова "формула" до слова "свобода".

Формула - спрощення - час - економія - гроші - свобода.
Формула - знання - можливості - свобода.
Формула - вираз - вибір - свобода.

Тема:  "Ознаки рівності трикутників"
 "Прокласти" асоціативний ланцюг  від слова "трикутник" до слова "життя".

Трикутник - фігура - жінка - життя.
Трикутник - рівність - братство - свобода - життя.

Можливо у Вас є якісь ще цікаві думки? Пишіть - буду рада!



4 коментарі:

  1. Очень интересная тема. Иногда на работе делаем пятиминутки, обязательно попробуем данную игру! Спасибо!

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Очень рада, что Вам понравилась. Меня тоже заинтересовала эта игра, которая развивает ассоциативное мышление и, на мой взгляд, будет интересна и полезна не только в школе.

      Видалити
  2. Я уже років 20 гру "Асоціації"використовую як на уроках так і в гуртковій роботі, правила подібні, а є поправки відповідно до поставленої мети. Дивно, але про катени читаю вперше!

    ВідповістиВидалити
  3. Я уже років 20 гру "Асоціації"використовую як на уроках так і в гуртковій роботі, правила подібні, а є поправки відповідно до поставленої мети. Дивно, але про катени читаю вперше!

    ВідповістиВидалити