«В істинному математику завжди є щось від
художника, архітектора і навіть поета»
А.Прінгсхайм
Сучасне суспільство вимагає, щоб підростаюче покоління було здатне креативно, нестандартно мислити, могло створювати інновації. Як виховати таких фахівців? Відповіді на ці питання У західних країнах одним із засобів виховання майбутніх спеціалистів вважають STEM-освіту, яку підтримують на державному рівні. Ця система освіти вдало почала реалізуватись в США.
Акронім STEM слугує для позначення науки (Science), технології (Technology), інженерного проектування (Engineering) та математики (Mathematics), але з часом, американські вчені прийшли до висновку, що для того, щоб визовати креативну особистість, людину, здатну приймати нестандартні , творчі рішення, необхідно включити в освіту ще один компонент - Arts-дисципліни,Мистецтво, тому акронім змінився STEAM - наука (Science), технології (Technology) , проектування (Engineering) , мистецтво (Arts), и математика(and Mathematics)-акронім слів природничі науки.
Ще пізніше, Національний науковий фонд (NSF) і Національний фонд мистецтв (NEА) в США після двостороннього обговорення прийшли до думки, що додавання мистецтва (Arts) до STEM явно недостатньо. Також слід додати навички мислення, втілені в читанні і письмі. (В анг.мові Reading and wRiting), тому STEAM трансформується в STREAM - наука (Science), технології (Technology) , читання і письмо ( Reading and wRiting), проектування (Engineering) , мистецтво (Arts), и математика(and Mathematics).
В нашій країні щонедавно теж почали розвивати цей перспективний напрямок освіти, про це свідчить і створення відділу STEM-освіти в Інституті модернізаці освіти задачею якого є:
- розробка нормативно-правових документів, науково-методичних матеріалів щодо супроводу впровадження STEM-освіти;
– забезпечення науково-методичного супроводу експериментальної інноваційної діяльності на базі загальноосвітніх навчальних закладів, які запроваджують STEM-освіту;
– надання науково-методичної, практичної допомоги освітнім закладам, організаціям;
– аналіз процесу розбудови STEM-освіти, виявлення проблем та прогнозування розвитку, адвокація STEM-освіти;
– координація діяльності робочих груп із науковців, педагогів та фахівців у галузі STEM-освіти;
– налагодження комунікаційних зв’язків зі службами та структурами освітньої галузі, стейкхолдерами, іншими установами, які впроваджують STEM-освіту в регіонах;
– ініціювання, фандрайзинг та координація інноваційних освітніх проектів;
– проведення науково-практичних семінарів та інших заходів з підготовки та підвищення кваліфікації педагогічних працівників усіх категорій з питань інноваційної освітньої діяльності у сфері STEM-освіти;
– вивчення вітчизняного й міжнародного досвіду;
– поширення досвіду та здобутків у галузі STEM-освіти шляхом публікації, презентації під час освітніх заходів різного рівня: науково-практичних конференцій, семінарів, тренінгів тощо.
Проведення Всеукраїнського круглого столу «STEM-освіта в Україні: від дошкільника до компетентного випускника», який зібрав з ініціативи МОН та Інституту модернізації змісту освіти фахівців – науковців і педагогів-практиків, мав на меті проаналізувати виклики сьогодення: поступ національної освіти, спрямованої на розвиток особистості, формування мислення і творчих здібностей дитини в умовах становлення інформаційного суспільства й економіки знань.
Але говорити про введення STEM-освіти в українських школах досить рано, елементи STEM-освіти, STEM-підходи реалізуються в багатьох українських школах.
Позашкільна STEM-освіта в державі – це й різноманітні олімпіади, і діяльність Малої академії наук, інших закладів позашкілля, і різноманітні конкурси і заходи: Intel Techno Ukraine; Intel Eco Ukraine; Фестиваль науки Sikorsky Challenge; наукові пікніки, хакатони і багато іншого.
За показником Quality of math and science education («Якість математичної і технічної освіти») ми входимо до тридцятки кращих країн зі 148! А от за показником «Готовність до інновацій», на жаль, пасемо задніх. І можливо, саме STEM-освіта, наукова, дослідницька діяльності учнів змінять ситуацію.
Але для цього потрібні системні зміни в освіті. Треба вдосконалити зміст освіти, підготувати викладачів, створити відповідні умови й інфраструктуру, а щоби бачити ефективність змін – проводити моніторингові дослідження. І, мабуть, найважливіше – потрібна єдина освітня політика.
Академічні знання – не єдине мірило професійності людини XXІ століття. Креативне, аналітичне, творче, інноваційне мислення, вміння працювати над проектами в команді, інформаційна грамотність і навички ефективного використання ІКТ – ось неповний перелік характеристик сучасної успішної людини.
Як буде просуватись STEM-освіта в Україні поки ніхто не може передбачити, але всім зрозуміло, що виховання різносторонньо розвиненої особистості не можливо без введення нових технологій навчання.
І наостанок, хочу навести слова Jonathan W. Gerlach, національного консультанта з STEM-навчання: "Ми живемо в світі, який не розбитий на дисципліни (= предмети): це світ включає в себе прояви кількох областей досліджень (науки) фактично акумульованих через обставини повсякденного життя. Більшість американців не зупиняються о 9:30 ранку, щоб займатися математикою, і щоб потім о 10:45 переключитися на соціальні дослідження."
Тому, можливо, щось потрібно координально міняти?
Нехай ці слова наведуть вас на роздуми, які можна буде висловити у коментарях.
Джерела
http://ippo.kubg.edu.ua/content/11373
http://www.imzo.gov.ua/stem-osvita/
https://almavest.ru/ru/node/1373
http://www.unikaz.asia/ru/content/chto-takoe-steam-obrazovanie
http://cyberleninka.ru/article/n/stem-novyy-podhod-k-inzhenernomu-obrazovaniyu
Здравствуйте, а вы можете вести индивидуальные уроки по программе STEM?
ВідповістиВидалитиЦе цікавий і важливий підхід в освіті.
ВідповістиВидалити