вівторок, 29 грудня 2015 р.

Омега-меппинг — нова креативна технологія

Омега-меппинг — різновид технології майнмеппінгу — новая креативная технология


Омега-меппінг - нова креативна технологія, запропонована Віталієм Колесником. Суть методу - у візуалізації основних етапів творчого процесу: накопичення і структурування інформації, інсайт і реструктурування картини в рамках нової ідеї. Технологія рекомендована для використання в проектах з відкритим результатом. В цілому сьогодні це вся сфера послуг, а зокрема - реклама, дизайн, маркетинг, створення і просування нових продуктів і послуг. Технологія може бути цікава всім, хто створює ідеї та концепції, - рекламістам, управлінцям, представникам творчих професій, власникам власного бізнесу будь-якого масштабу, а також, думаю, що можна спробувати застосування цього метода як навчального в проектній технології  при розробці шкільних проектів. Особливо, коли на початку проекту необхідно проаналізувати ключову проблему та цілі проекту. 

 Існує давно відома технологія  візуалізації процесу мислення - майндмеппінг, яка добре себе зарекомендувала. 


Під час роботи з ментальними картами за технологією майндмеппінг поступово можна прийти до висновку, що для ефективної організації креативного процесу потрібна інша методика, що залишає більше місця для нових ідей.  Ідея омега-меппінга виникла недавно і відразу здалась дуже цікавою. 
Ментальна карта дівергуючою, тобто такою, що розходиться в різні боки та ускладнюється у бік аналітики та деталізації картини. Правда, завдяки своїй структурності вона одночасно і організовує цю картину. Проте структура ментальної карти закладається на початковому етапі роботи і відповідає початковому  уявленню  про проект, яке часто буває навантажено стереотипами. У кінцевому ж результаті потрібна конвергенція, об'єднання розрізнених деталей в рамках єдиної нової концепції, словом, не тільки картина якійсь ситуації, нехай і структурована, але і ідея її перетворення, що підкоряє собі всі деталі і зокрема.
 Основна графічна схема ментальної карти - це коло, що розвітвляється. Коло має на увазі зростання, але не розвиток в сенсі переходу на якісно інший рівень. Головна тема, над якою йде робота, розташована в центрі. Це зручно для початкового етапу роботи, а також для проектів, концепція яких не змінюється по ходу роботи (наприклад, упорядкування і запам'ятовування інформації, вже володіє якоюсь структурою). Однак все ускладнюється, як тільки в ході роботи з'являється нова ідея, що йде врозріз з встановленими раніше аксіомами і здатна радикально змінити саму концепцію проекту і відповідно структуру карти. Багато хто, напевно, відчували складність з тим, куди її помістити. При цьому найцікавіші ідеї найчастіше народжуються на периферії ментальної карти і їх досить складно зібрати разом. А адже зрештою назву теми, що поміщається в центрі, - не більше ніж вихідна точка, що володіє набагато меншою значущістю, ніж ідея чи концепція, по-новому і більш ефективно об'єднує всю картину.
 Ментальна карта будується на зв'язках між елементами, які можуть мати ієрархічний або асоціативний характер, але в кожному разі йдуть від вже відомого. Однак часто буває так, що спочатку виникає нова ідея, а потім, заднім числом, від неї вибудовуються зв'язку до вже існуючих елементів картини, причому ідея може кардинально змінити всю картину.

Підсумовуючи і спрощуючи: майндмеппінг не вимагає реструктуризації ментальної карти як результату роботи над нею, але  хотілося, щоб така реструктуризація була невід'ємною частиною методики.

На чому заснований омега-меппінг?

Відправним пунктом  роздумів послужила дуже багата концепція точки Омега, яку можна знайти в роботах французького мислителя Тейяра де Шардена.

У термінології, стосовно до розвитку проектів, точкою омега було названо те невідоме, яке повинне по закінченні роботи втілитися в нову ідею або концепцію. Або, якщо подивитися зі зворотного боку, точка омега - це те, у що проект конвергує в даний період часу.

Точка омега - це мрія і мета, а також шлях до їх досягнення. Точка омега повинна володіти тими властивостями, що, перебуваючи в майбутньому, вона організовує даний по відношенню до себе - активно мотивує учасників проекту, дає шлях до його розвитку і вирішення виникаючих проблем.

Точка омега може бути різного масштабу, від простої ідеї для вирішення поточної проблеми до концепції всього проекту. Точок омега може бути декілька, хоча через якийсь час стає помітна точка більш високого порядку, в яку вони конвергируют.

Точка омега невиведені з вихідних даних раціональним шляхом, зате після її досягненні вихідні дані виводяться з неї. Перехід до неї відбувається за допомогою стрибків, проривів у мисленні, після чого заднім числом шикуються абсолютно раціональні зв'язки до вихідних даних.

Як саме відбувається стрибок, заздалегідь відомо бути не може. Він може бути результатом спонтанного інсайту, вірогідність якого при використанні омега-меппінга, вище середнього. Можливий і використання відповідних до нагоди креативних методик. Однак у кожному разі після цього відбувається «перетряска» вже існуючої картини або створення нової.

Багато відкриття в науці і техніці були зроблені саме за допомогою «стрибків». Іноді гіпотеза навіть виходила з невірних передумов, однак, коли вона підтверджувалася, для неї перебували інші підстави. Про стрибках як одному з механізмів креативності пише, зокрема, відомий експерт з креативності Едвард де Боно у своїй книзі «Латеральное мислення».

Омега-меппінг на практиці

Технологія омега-меппінга дуже проста і містить всього чотири кроки.

1. Дерево можливостей. Розташуйте на аркуші паперу букви альфа (ліворуч) і омега (праворуч). Намалюйте вправо від альфи лінію з назвою проекту і почніть малювати від неї дерево можливостей, розташовуючи на ньому інформацію про проект, який ви розташовуєте або якій вам не вистачає, а також наявні можливості або альтернативи. Як і в майндмеппінга, використовуйте наступні ключові слова, розташовуючи їх по одному на гілках дерева.

2. Визначення фокусу. Тепер, розташовуючи основною інформацією про проект, на окремої гілки розташуйте реальні та потенційні проблеми, загрожують розвитку проекту, і завдання, для вирішення яких потрібні нові ідеї. Потім визначте центральну проблему або головну задачу. У разі складного проекту їх може виявитися декілька, проте намагайтеся все-таки звести їх кількість до мінімуму.

3. Стрибок до омега. Прояснивши центральну проблему або проблеми, приступайте до пошуку омега-точки. Запис ідей, що виникають в процесі роботи, ведіть у правого краю аркуша вище і нижче «омеги». Потім виберіть ідею, що найбільше відповідає таким критеріям:
• мотивує учасників проекту,
• дає ключ до вирішення завдань і проблем проекту,
• має потенціал для розвитку проекту,
• відповідає масштабу проекту.
Коли омега-ідея знайдена, сформулюйте її у вигляді одного ключового слова і напишіть на гілці зліва від омеги.
Можливо, на цьому кроці у вас народиться кілька рівноправних ідей-кандидатів. У цьому випадку виконайте четвертий крок для кожної з альтернатив і потім виберіть найбільш багатообіцяючу концепцію.

4. Зворотня карта. Тепер побудуйте нові зв'язки від точки омега до дерева можливостей, вибираючи тільки ті гілки дерева, які найкраще підходять до виниклої концепції. Якщо для кращої відповідності нової концепції потрібно якусь дію (як найчастіше буває), напишіть відповідну ключове слово на сполучної лінії. У результаті у вас вийде «зворотня карта» від приватного до загального, яка і буде містити найперспективніші кроки для досягнення мети вашого проекту.


Використані джерела:



4 коментарі:

  1. Дякую за цікаву інформацію! Це дійсно нова технологія, яка дає можливість відпрацювати не лише відомі цілі, а й розвити нові ідею. Думаю є сенс застосування цієї технології при розробці креативних проектів в будь-яких галузях, тому, що є можливість застосовувати якщо не всю технологію повністю, то її елементи.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Дякую за коментар! Мені теж сподобалась ця технологія. Але мені ближче освітня галузь, тому в навчальному процесі я бачу її застосування у проектній технології. Саме там є можливість створити нові ідеї та концепції, отримати цікавий результат, розширити задачі проекту та його цілі.

      Видалити
  2. Спасибо, действительно интересный метод. По возможности, пробуем его в действии.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Очень рада, что Вам понравился. На мой взгляд, его действительно очень полезно будет попробовать применить в проектах с открытым результатом, когда, например, нужно получить нестандартный креативный результат, а точного его виденья у Вас нет.Очень буду рада, если в последствии поделитесь впечатлением!

      Видалити