П'ять удач або п'ять натхнень
П'ять удач або п'ять натхнень - так говорять французи про нетрадиційний п'ятирядковий вірш.
Сінквейн - це особливий вірш, який складається з 5 рядків. Часом його зародження прийнято вважати двадцяте століття, а місцем - Америку. Основним чинником, який вплинув на формування такого вірша, є японська поетична творчість, популярність якої на той час була дуже широкою. Не дивний той факт, що про сінквейн дізналися і на території пострадянського простору, і взагалі, у всьому світі. Виявилося, що це досить ефективний метод, який сприяє розвитку образної мови. Окрім того, п'ятирядкові вірші почали складати і на дидактичну тематику.
"Піонером" в області створення класичного сінквейна стала поетеса Аделаїда Крепс (Adelaide Crapsey), вона ж виступила і винахідником цього химерного вірша. Як уже згадувалось, основою для його створення були японські мотиви, слайки хайку і танка. У 1914 сінквейни авторства Аделаїди були поміщені в збірку віршів, видану після її смерті, яка кілька разів перевидавалась.
Сінквейн (від фр. Cinquains, англ. Cinquain) - п'ятирядкова віршована форма, що виникла в США на початку XX століття під впливом японської поезії (джерело).
Щоб скласти вірш такої модифікації, не потрібно володіти особливими уміннями. Це, в першу чергу, вільна творчість, і щоб написати сінквейн, потрібно знайти самі основні елементи даної інформації, а потім зробити короткий висновок в чіткій, лаконічній формі. Сьогодні в шкільній програмі поширена практика сінквейна. Вони є хорошим засобом підведення підсумків з вивченого матеріалу на уроці. І цей прийом можна використовувати при викладанні різних предметів, бо це відмінний прийом, що замінює банальні підсумкові завдання для узагальнення і систематизації програмного матеріалу. Також можна використовувати цей прийом під час підведення підсумків уроку, рефлексії.
Скласти сінквейн і учневі, і дорослому дуже просто, і, до речі, ця його особливість приводить найкоротшим і дуже результативним шляхом до загального розвитку дитини, який сприяє швидкому формуванню аналітичних здібностей. Впровадження такого виду роботи в шкільну практику пов'язано ще і з тим, що він забирає набагато менше часу, але зате дає набагато більше результатів. Таким чином, матеріал засвоюється швидше і краще, чого не дають звичайні шкільні твори.
Перевага сінквейна перед стандартними вправами ще й у тому, що він має більш суворі рамки, що дозволяє висловити думку чітко, лаконічно і стисло. А щоб пояснення відповідало всім цим критеріям, учень застосовує весь арсенал інтелектуальних і творчих здібностей, кмітливість і, звичайно ж, фантазію.
Можна припустити, що сінквейни корисні в якості інструменту для синтезування складної інформації, в якості зрізу оцінки понятійного і словникового багажу учнів. Ці властивості сінквейна мене зацікавили найбільше. Складання сінквейна вимагає від учня вміння знаходити в інформаційному матеріалі найбільш суттєві елементи, робити висновки і коротко їх формулювати.
Як скласти Сінквейн
Сінквейн, у свою чергу, класифікують на 2 підвиди:
• традиційний, який також має декілька модифікацій:
o зворотний;
o дзеркальний;
o сінквейн-метелик та інші.
• дидактичний.
В основі традиційного лежить складовий принцип. Він полягає в тому, що число складів в 5 рядках сінквейна має дорівнювати 22.
В основі дидактичного сінквейна лежить смисловий принцип. Його схема виглядає приблизно так:
• 1 рядок - тема сінквейна, виражена в 1 слові (назва об'єкта, про який і піде далі мова);
• 2 рядок - 2 слова, які дають характеристику об'єкту;
• 3 рядок - 3 слова, які описують дії, що здійснюються об'єктом;
• 4 рядок - 4 слова, що складають фразу, семантика якої повинна відображати авторське ставлення до об'єкта;
• 5 - 1 слово, своєрідне резюме-характеристика описуваного об'екта.
Суворе дотримання правил написання дидактичного сінквейна не обов'язкове. Наприклад, у четвертому рядку можна використовувати три, п'ять або шість слів, а у п'ятому - два слова.
Я спробувала використовувати цей прийом для математичних понять. Ось приклади подібних сінквейнів:
Функція.
лінійна, нелінійна.
Зростає , спадає, залежить.
Показує зв`язок між двома параметрами.
Алгебра.
лінійна, нелінійна.
Зростає , спадає, залежить.
Показує зв`язок між двома параметрами.
Алгебра.
Рівняння
Лінійне, квадратне
Розв`язують, перетворюють, знаходять корені
Аналітичний запис задачі на знаходження невідомих
Алгебра
Квадрат
Рівносторонній, рівнокутний
Доводять, знаходять, розглядають
Паралелограм у якого всі сторони та всі кути рівні
Чотирикутник
Джерело:
Дякую за цiкаву iнформацiю! Коли ми навчались у школi, то застосовувались традицiйнi методи навчання, хоча теж було цiкаво. Мабуть зараз iнше поколiння, iншi технологii навколо, i дiйсно, треба вчити це поколiння по-новому!
ВідповістиВидалитиДякую за дійсно слушні думки! Ви абсолютно прави в тому, що час дуже змінився, змінилось оточення та навколишній світ, наші учні теж зовсім інші, вони по-іншому сприймають інформацію в цьому цифровому оточенні, отже потрібні нові методи та технології навчання для того, щоб це навчання дійсно було результативним! Дякую вам за цікавий коментар!
Видалити