пʼятницю, 1 січня 2016 р.

Шість капелюхів мислення - креативний метод створення ідей



Шість капелюхів мислення - креативний метод створення ідей




«Шість капелюхів мислення» (Six Thinking Hats) - один з найпопулярніших методів організації мислення, розроблених Едвардом де Боно. Метод шести капелюхів дозволяє структурувати і зробити набагато ефективнішою будь-яку розумову роботу, як особисту, так і колективну. Цей метод можна використовувати і в навчально-виховному процесі. 
 Ця замітка покликана допомогти скласти загальне уявлення про принципи роботи і сутності цього методу.

В основі «Шести капелюхів» лежить ідея паралельного мислення. Традиційне мислення засноване на полеміці, дискусії та зіткненні думок. Однак при такому підході часто виграє не найкраще рішення, а те, яке більш успішно просувалося в дискусії. Паралельне мислення - це мислення конструктивне, при якому різні точки зору і підходи не стикаються, а співіснують.
Зазвичай, коли ми намагаємося думати над вирішенням практичної задачі, ми стикаємося з декількома труднощами. По-перше, ми часто взагалі не схильні думати над рішенням, замість цього обмежуючись емоційною реакцією, яка зумовлює наше подальшу поведінку. По-друге, ми відчуваємо невпевненість, не знаючи, з чого почати і що робити. По-третє, ми намагаємося одночасно утримувати в голові всю інформацію, що відносяться до задачі, бути логічними, стежити, щоб наші співрозмовники були логічними, бути креативними, бути конструктивними і так далі, і все це звичайно не викликає нічого, крім плутанини і сум'яття.
Метод шести капелюхів - це простий і практичний спосіб подолати подібні труднощі допомогою розділення процесу мислення на шість різних режимів, кожен з яких представлений капелюхом свого кольору.
У повноколірного друку кольорові плашки прокочуються по черзі, накладаючись один на одного, і на виході ми отримуємо кольорову картинку. Метод шести капелюхів пропонує зробити те ж саме стосовно нашого мислення. Замість того, щоб думати про все одночасно, ми можемо навчитися оперувати різними аспектами нашого мислення по черзі. В кінці роботи всі ці аспекти будуть зібрані разом і ми отримаємо «повнокольорове мислення».

Ось короткий виклад принципів використання шести капелюхів. 


Білий капелюх: інформація

Білий капелюх використовується для того, щоб звернути увагу на інформацію. У цьому режимі мислення нас цікавлять тільки факти. Ми задаємося питаннями про те, що ми вже знаємо, яка ще інформація нам необхідна і як нам її отримати.

Червоний капелюх: почуття і інтуїція

У режимі червоного капелюха в учасників сесії з'являється можливість висловити свої почуття та інтуїтивні здогади щодо розглянутого питання, не вдаючись у пояснення про те, чому це так, хто винен і що робити.

Чорний капелюх: критика

Чорний капелюх дозволяє дати волю критичним оцінками, побоюванням і обережності. Вона захищає нас від нерозважливих і непродуманих дій, вказує на можливі ризики і підводні камені. Користь від такого мислення безсумнівна, якщо, звичайно, їм не зловживати.

Жовтий капелюх: логічний позитив

Жовтий капелюх вимагає від нас переключити свою увагу на пошук достоїнств, переваг і позитивних сторін розглянутої ідеї.

Зелений капелюх: креативність

Перебуваючи під зеленим капелюхом, ми придумуємо нові ідеї, модифікуємо вже існуючі, шукаємо альтернативи, досліджуємо можливості, загалом, даємо креативності зелене світло.

Синій капелюх: управління процесом

Синій капелюх відрізняється від інших капелюхів тим, що вона призначена не для роботи з вмістом завдання, а для управління самим процесом роботи. Зокрема, її використовують на початку сесії для визначення того, що належить зробити, і в кінці, щоб узагальнити досягнуте і позначити нові цілі.

Як це відбувається


 При колективній участі необхідна обов'язкова наявність модератора, який керує процесом і стежить за тим, щоб він не перетворився на балаган. Весь час, перебуваючи під синім капелюхом, модератор записує все сказане на папір і в завершенні підсумовує отримані результати (для підбиття підсумків та наочного його відображення краще використовувати інтелект-карти).
Спочатку ведучий коротко знайомить колектив із загальною концепцією шести капелюхів мислення, далі позначає проблему або задачу. Ну, наприклад: «Конкуруюча фірма запропонувала співпрацю в області ... Що робити?».
У груповій роботі найпоширеніша модель - визначення послідовності капелюхів на початку сесії. Послідовність визначається виходячи з розв'язуваної задачі 
Потім починається сесія, під час якої всі учасники одночасно «надягають капелюхи» одного кольору, згідно певній послідовності, і працюють у відповідному режимі. Модератор залишається під синьою капелюхом і стежить за процесом. Результати сесії підсумовуються під синім капелюхом.

Ось деякі переваги методу шести капелюхів, знайдені Едвардом де Боно під час перебування під жовтою капелюхом :)

1. Зазвичай розумова робота представляється нудною і абстрактною. Шість капелюхів дозволяє зробити її барвистим і захоплюючим способом управління своїм мисленням.
2. Кольорові капелюхи - це метафора,яка добре запам`ятовується, якій легко навчити і яку легко застосовувати.
3. Метод шести капелюхів можна використовувати на будь-якому рівні складності, від дитячих садків до рад директорів.
4. Завдяки структуруванню роботи і виключенню безплідних дискусій мислення стає більш сфокусованим, конструктивним і продуктивним.
5. Метафора капелюхів є свого роду рольовим мовою, на якому легко обговорювати і перемикати мислення, відволікаючись від особистих переваг і нікого не ображаючи.
6. Метод дозволяє уникнути плутанини, оскільки тільки один тип мислення використовується всією групою в певний проміжок часу.
7. Метод визнає значимість всіх компонентів роботи над проектом - емоцій, фактів, критики, нових ідей, і включає їх в роботу в потрібний момент, уникаючи деструктивних факторів.
Деякі дослідження дають підстави вважати, що в різних режимах функціонування мозку (критика, емоції, творчість) його біохімічний баланс розрізняється. Якщо це так, то якась система на зразок шести капелюхів просто необхідна, так як не може бути одного «біохімічного рецепту» для раціонального мислення.
Як вже говорилося, «Шість капелюхів» можна використовувати для будь-розумової роботи в самих різних областях і на самих різних рівнях. На особистому рівні це можуть бути, наприклад, важливі листи, статті, плани, рішення проблем. В одиночній роботі - планування, оцінка чого-небудь, дизайн, створення ідей. У груповій роботі - проведення зустрічей, знову-таки оцінка і планування, вирішення конфліктів, навчання.


Білий капелюх.  

Білий капелюх наводить на думку про папір. Білий капелюх зв'язаний із інформацією. Одягаюч білий капелюх, ми запитуємо: "Яка інформація у нас є?"; "Яка інформація нам потрібна?"; "Якої інформації нам не вистачає?"; "Як нам одержати відсутню інформацію?"; "Які питання ми повинні задати?" Білий капелюх використовується для того, щоб спрямувати увагу на наявну чи відсутню інформацію.

Жовтий капелюх.

 Жовтий колір наводить на думку про сонце й оптимізм. Під жовтим капелюхом ми робимо пряме зусилля знайти переваги пропозиції: "Що в цьому гарного?" Навіть якщо ідея нам не подобається, жовтий капелюх просить нас знайти в ній гарні сторони. "Які переваги?"; "Кому це вигідно?"; "Відкіля з'являться переваги?"; "Які  цінності?"

Чорний капелюх.

 Це, можливо, найкорисніший капелюх. І він, безсумніву, найчастіше викорисовується. Чорний колір нагадує про мантію судді. Чорний означає обережність. Чорний капелюх не дає нам зробити що-небудь небезпечне. Чорний капелюх вказує на ризик і говорить, чому щось може не вийти.Однак чорним капелюхом не можна зловживати, тому що зловживання небезпечне саме по собі.

Червоний капелюх.

Червоний наводить на думку про вогонь і тепло. Червоний капелюх зв'язаний з почуттями, інтуїцією й емоціями. Ви можете не усвідомлювати, чому вам щось подобається, чи чому не подобається. Коли використовується червоний капелюх, у вас з'являється можливість описати свої почуття й інтуїцію, без будь-яких пояснень. Ваші почуття існують, і червоний капелюх дає можливість їх викласти.

Зелений капелюх.

Зелений нагадує про рослини, ріст, енергію, життя Зелений капелюх - капелюх енергії, творчості. Під зеленим капелюхом ми вносимо пропозиції й обговорюємо нові ідеї й альтернативи. Під зеленим капелюхом ми говоримо про модифікації й варіації існуючих ідей. Зелений капелюх дозволяє думати про можливості. Коли використовується зелений капелюх, кожний прикладає творчі зусилля.

Синій капелюх.

Синій капелюх:  використовується для розгляду самого процесу мислення: "Що нам робити далі?"; "Чого ми досягли на даний момент?". Синій капелюх використовується або на початку обговорень, щоб вирішити, чого ми хочемо досягти в його результаті  мислення, або  його  можна використовувати, щоб упорядкувати послідовність застосовуваних капелюхів і підсумувати досягнуте.


Чому капелюхи?


По-перше, кожному капелюху відповідає його особистий, індивідуальний колір, який вирізняє його з поміж інших і наділяє його характерними, притаманними тільки йому одному рисами і якостями – кольорова різниця робить кожний капелюх особливим, неповторним. Кожний кольоровий капелюх вказує нароль, на визначений тип мислення і діяльності.
По-друге, капелюх дуже легко одіти і зняти. Це важливо завжди, у всіх ситуаціях, коли людина має вміти застосовувати всі ресурси свого мислення, вміти міняти тип мислення і діяльності в залежності від поставленого завдання. Одягання «думкопереварюючого» капелюха покликане допомогти людині отримати потрібний стан свідомості, зосередитися на виконанні певних операцій.
По- третє, «Капелюхи мислення» дають структуру для використання паралельного мислення і виходу із суперечок, в більшості випадків поглиначів часу без усілякої користі. Як правило, кожна людина має свій погляд на предмети, явища, і чим вищі інтелектуальні задатки людини, тим сильніше вона буде захищати свою позицію, своє уявлення про предмет. Використання капелюхів відкриває можливість домовитись із співрозмовником, прийти до згоди.
Прив`язана до капелюхів символіка зручна для того, щоб попросити «розгорнути» кого-небудь потік своїх думок в потрібному напрямку. Можна попросити людину одягнути чорний капелюх і подумати про мінуси, які є в його баченні даної ситуації, або під полями жовтого капелюха подумати про плюси, які приховані в ній  .Ну і на самкінець – найголовніше досягнення методу в тому, що він дає можливість визначати правила гри. Люди добре розпізнають по яким правилам ведеться та чи інша гра. Вивчення правил є одною із самих перспективних форм накопичення  знань в дитячі роки. При допомозі шести капелюхів встановлюються певні правила гри: «людина, яка в цю мить думає і поступає саме так».. 

Притча про старого майстра


(Т. Д. Зинкевич-Евстигнеева, Т. М. Грабенко  Игры в сказкотерапии. – СПб.,  Речь, 2006 – с. 48)

Колись давно, а може, й недавно, жив на світі старий мудрий майстер. З усіх земних багатств був у нього лише кольоровий фетр. Але майстер мав золоті руки й прекрасну мудру душу. Він дарував людям щось більше, ніж головні убори ― капелюхи, кепки, панами й чепчики. Забравши своє замовлення, люди виходили з майстерні старого Капелюшника одухотвореними, рішучими і натхненними. Чи ж варто говорити, як славився своїм умінням Майстер, які вдячні були йому люди за капелюхи, які несли Великий секрет Великого Майстра?..
Минали роки. Настав час, коли Майстер покинув цей світ, залишивши своїм шістьом синам свою славу, майстерню, обрізки кольорового фетру й... шість різнокольорових капелюхів ― білий, чорний, жовтий, червоний, зелений і синій. Капелюхи були настільки вишукані, що, певно, мали б належати дуже багатій і успішній людині.
― Мабуть, основна батьківська спадщина ― це ті гроші, які нам заплатить замовник капелюхів, ― вирішили сини майстра. Безумовно, вони коштують дуже дорого і ми станемо багаті! Ми поділимо гроші порівну й помандруємо світом, щоб знайти свою долю, ― планували сини.Але спливав час, а багатий замовник так і не з'явився.
― Дивно, ― міркували сини, ― останнє замовлення майстра мало бути найдорожчим. Але якщо ніхто за ним не приходить, може, ми залишимо ці капелюхи собі?
І сини вирішили поділити між собою батьківську спадщину.
― Я беру собі капелюх білого кольору, ― заявив перший син. ― Він такий витончений і чудовий, що я зможу красуватися на балах і прийомах. Я вже не буду почувати себе усього-на-всього сином простого капелюшника.
― А я візьму чорний капелюх, ― сказав другий син. ― Чорний пасуватиме до будь-якого костюма. У цьому капелюсі я буду строгий, елегантний і непомітний у будь-якій ситуації. Упевнений, він принесе мені щастя!
― А я, мабуть, виберу жовтий, ― сказав третій син. ― В наших краях так мало сонячних днів, я так сумую за ними. Жовтий капелюх, хоч і вимагає особливого костюма, подарує мені радість і посмішку! А той, хто посміхається, завжди щасливий.
― Нехай моїм капелюхом стане червоний, ― вигукнув четвертий син. ― Я завжди мріяв виділятися з натовпу, мені завжди подобалося, коли на мене звертають увагу. У червоному капелюсі мене помітять усі! Мене любитимуть жінки!
― Зелений капелюх такий оригінальний! ― зауважив п'ятий син. ― Мені здається, зелений капелюх зробить мене еталоном нової моди. Мені подобаються несподівані рішення, я беру зелений капелюх!
― Ви розібрали всі капелюхи, ― мовив шостий син. ― Мені залишається
тільки взяти синій. Дивно, але ви звільнили мене від проблеми вибору. Я поклався на випадок й одержав те, що вибрав би й сам! Проблема вибору... ― задумався шостий син, ― треба, мабуть, над цим поміркувати. Спадщину старого майстра було розділено між його синами. Вони дбайливо зібрали обрізки кольорового фетру, замкнули майстерню і на світанку вирушили кожний у своєму напрямку.Минуло чимало часу, перш ніж сини старого майстра знову зібралися разом під дахом батьківської майстерні. Сидячи біля вогню, кожний із них розповів свою історію, і всі були вражені тим, як спадщина Майстра вплинула на його долю.Син, який узяв собі Білий капелюх, став поважною людиною, посів високий пост радника в одній могутній країні, став чітким, послідовним і незворушним. Розповідаючи історію свого життя, він перелічував факти й події, опускаючи свої переживання. Брати дивувалися таким змінам, але слухали з великою повагою.Володар Чорного капелюха став дотепним і в'їдливим. Розповідаючи про людей, з якими його звела доля, він влучно описував їхні слабкі сторони й недоліки, створюючи гротескові портрети. Здавалося, він живе в країні дріб'язкових і тупуватих людей, хоча було відомо, що мешканці міста, у якому оселився другий син майстра, були гідними громадянами. Отже, і цей син Капелюшника зробив непогану кар'єру, тому що вмів заздалегідь попереджувати місцевого бургомістра про помилкові рішення.Жовтий капелюх зробив третього сина оптимістом. Виявилося, що він живе в найкращому місті, жителі якого ― чудові люди. Він радіє сонцю, вирощує квіти й займається благодійництвом.Поки брати розповідали свої історії, один із них час від часу нетерпляче підхоплювався, то радісно аплодуючи, то в розпачі заламуючи руки, то роздратовано кидаючи свій Червоний капелюх. Брати спостерігали за ним із цікавістю, адже не кожен так емоційно реагує на життєві пригоди. Виявилося, що четвертий син Капелюшника став актором, сценічне ім'я якого всім п'ятьом було добре відоме! Хазяїн Червоного капелюха був актором без амплуа! Завдяки його емоційності й чутливості він геніально грав і драматичні, і комічні, й трагічні ролі. Як і хотів, він став дуже знаменитим. Але ― от лихо! ― у звичайному житті йому так і не вдалося навчитися стримувати свої почуття...

    Коли черга розповідати дійшла до п'ятого сина Старого Майстра, той розклав на столі фотографії. Брати побачили його в товаристві знаменитих людей. Ось йому потискує руку президент найсильнішої держави, ось дає інтерв'ю знаменитому журналістові, а тут бере участь у відкритті своєї виставки…Хазяїн Зеленого капелюха був знаменитий, але скромний. Він прекрасно малював, складав вірші й писав музику. До всього, за що б не брався, він підходив по-своєму, нетрадиційно. Він мав чимало винаходів у різних галузях. Найбільші фірми запрошували його консультантом, його ідеї принесли успіх багатьом людям.Останній із синів Капелюшника зняв свій Синій капелюх, і всі брати побачили, скільки мудрості й любові випромінюють його очі. Він став Учителем, багато хто звертався до нього за порадою, а король довірив йому виховувати спадкоємця...Сини старого Майстра зрозуміли, яку дивовижну спадщину залишив їм батько. І захотілося кожному з них зняти свій капелюх, адже він вже багато чого навчив, і приміряти капелюхи іншого кольору. Так брати розвинули в собі нові якості, що дозволило їм стати щасливими.З тих пір минуло багато, а може, і небагато часу, але різнокольорові капелюхиживуть серед людей і дозволяють себе одягати тим, хто прагне навчитися чогось нового...

Отже:

• Білий капелюх:         інформація.

• Жовтий капелюх:      логічний позитив.

• Чорний капелюх:     критика. 

•  Червоний капелюх:  почуття та інтуїція.

• Зелений капелюх:   креативність.

• Синій капелюх:     організація процесу.

Послідовність примірки
В першу чергу ми завжди одягаємо білий.
Останнім має бути – синій.
Після чорного завжди має бути жовтий.
А  в іншому послідовність примірки капелюхів диктує сама ситуація.

Можливо хтось опише або запропонує якісь цікаві ідеї використання цього методу? Біді рада Вашим ідеям!

Використані джерела:


11 коментарів:

  1. Мені дуже сподобалась ця стаття! Уперше почув про ці капелюхи, дякую за таку цікаву інформацію!

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Дякую за оцінку цього допису. Спробуйте при можливості застосувати цей метод у дії.
      Слідкуйте за новими дописами, маю надію, що для Вас буде ще цікава інформація!

      Видалити
  2. Я колись чув про такий метод створення ідей, адже самому приймати участь у подібних тренінгах не приходилось. Цікаво, а як діти сприймають цей метод?

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Дякую за коментар! Діти, до речі, чудово сприймають цей метод. Метод 6 капелюхів - це, можна сказати, ігровий метод, а діти дуже люблять грати, навіть учні старших класів. Метод 6 капелюхів не має вікових меж, тому його можна застосовувати і психологам і класним керівникам і в навчальному процесі.

      Видалити
  3. Очень хорошая методика генерации идей.Я работаю в команде с дизайнерами и часто устраиваем "тайм митинг" для разработки креативных идей, надо будет попробовать данный метод на практике.Спасибо за статью!

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Спасибо большое за позитивный комментарий! Обязательно попробуйте, но хочу Вам дать еще пару советов, предупредить, что для хорошего и действенного эффекта эта технология требует хорошей подготовки "Синей шляпы", т. е. того, кто будет модератором при использовании данного метода, он должен хорошо уметь владеть ситуацией и руководить процессом. Я просто слышала некоторые отзывы по данному методу и иногда его применение не получалось удачным до конца. Кроме того, не стоит сильно затягивать процесс.
      И, самое главное, не расстраивайтесь, если с первого раза не все получится. Успехов Вам!
      Следите, пожалуйста, за публикациями, буду стараться еще описывать интересные методы и технологии.

      Видалити
  4. Спасибо за интересную информацию, впервые слушу о таком методе.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Спасибо и Вам за положительный комментарий! Следите, пожалуйста, за публикациями, планирую еще писать об необычных методах и технологиях.

      Видалити
    2. Цікавий метод.де знайти приклад щодо математики?

      Видалити
    3. Цікавий метод.де знайти приклад щодо математики?

      Видалити
  5. Я за допомогою цього методу пропоную структурувати урок, тему. Спростила метод, більше залишила форму. Адже в кожному навчальному матеріалі є фактаж, позитиви, емоційно його сприймаємо, підводні течії, творчо осмислюємо матеріал і підсумовуємо.

    ВідповістиВидалити