четвер, 29 жовтня 2015 р.

Cемінар-практикум «Використання ментальних карт в навчально-виховному процесі як засіб візуалізації та структуризації інформації»

28 жовтня 2015 року в рамках циклу семінарів «Веб-технології» в гімназії №48 пройшов семінар-практикум «Використання ментальних карт в навчально-виховному процесі як засіб візуалізації та структуризації інформації», модератор вчитель математики та інформатики – Власова І.О.
Ментальні карти (карти розуму, карти знань, інтелект – карти) – це технологія роботи з інформацією, яка дозволяє задіяти в роботу обидві півкулі мозку.
Вчителі гімназії опрацювали матеріал, пов'язаний з поняттям та концепцією ментальних карт, основні напрямки їх застосування та техніку створення, створили власні інтелект-карти, використовуючи сучасні програмні засоби та веб-сервіси Інтернету.




Семінар  «Використання ментальних карт в навчально-виховному процесі як засіб візуалізації та структуризації  інформації»

Слабкість звичних способів отримання, засвоєння, зберігання і обробки інформації


Сьогодні ми отримуємо інформацію самими різними способами: через зоровий канал (телебачення і досвід), через слух, відчуття. Але найчастіше ми читаємо книги, журнали, заглядаємо на інтернет-сайти. Робимо замітки, записуємо важливі думки на полях.Для нас звичний спосіб обробки інформації - прочитав або послухав, запам'ятав або записав те, що здалося важливим, обдумав. Якщо треба запам'ятати, прочитав ще раз свої записи. При цьому способі максимально задіяно ліву півкулю, яка відповідальна за вербальну інформацію (мова) і лінійну логіку - семантичні послідовності. Права півкуля, яка обробляє образну інформацію, практично не задіяна. Виняток становлять люди художнього складу розуму, але вони поки не «побачать» в уяві картинку, не зможуть зрозуміти внутрішню структуру нового знання. У разі складної інформації це не завжди можливо.  Таким чином, популярні способи отримання та обробки  інформації страждають одним-єдиним недоліком: вони є односторонніми.
Секрет же ефективного навчання полягає в тому, щоб задіяти в процесі обидві півкулі мозку.


Чи є вихід?


Чи є вихід з даної ситуації? Так. Це картування мислення. За рахунок використання візуальних асоціацій (картинок, символів і знаків), візуального представлення (малювання карти), радіантного мислення (створення логічної та асоціативної структури, що має єдиний центр) досягається ефект глибокого розуміння і відмінного запам'ятовування інформації. Саме це і роблять ментальні карти, оперуючи не тільки логікою, словами і числами, але й образами, ритмом, кольором.Наша права півкуля мислить цілісно. Образне мислення здебільшого несвідомо. Швидкість обробки інформації свідомістю мізерно мало. Задіємо підсвідомість, і швидкість зросте не в десятки, а в сотні разів!Одні західіні психологи вважають, що пострадянські країни в області психології відстають  від Заходу на 30 років, інші - що на 50. И нехай це лише умовності. Але факт залишається фактом, найпередовіші, просунуті технології, теорії та методики ми дізнаємося тоді, коли весь світ ними вже активно користується.
Наприклад, методика побудови ментальних карт в Європі, Америці, Австралії настільки ж популярна, як, скажімо програми Microsoft Office - у нас.
 


Ментальні карти 


Технологія роботи з інформацією, яка дозволяє задіяти в роботу обидві півкулі мозкуМентальні карти досить поширена технологія критичного мислення.І сьогодні ми з вами розглянемо наступні питання:Поняття ментальної картиКонцепція ментальних карт
Основні напрямки застосуванняТехніка створення За визначенням інтелект-карта (ментальна карта, Карта розуму, або карта пам’яті, думок ( Mind map, ) — це діаграма, на якій відображаються слова, ідеї, завдання, або інші елементи, що розташовані радіально навколо основного слова або ідеї.
Майндмеппінг (mindmapping, ментальні карти)  ·        Зручна техніка візуалізації мислення·        Спосіб зображення процесу мислення за допомогою схем·        Зручна техніка альтернативно-го запису·        Створення, візуалізації, структуризації і класифікації ідей·        Використання в навчально-виховній діяльності

Концепція Ментальних карт

Інформація представлена у вигляді карт розуму легше сприймається людиною.Основні елементи карти – ключі (або їх ще називають тригери): слова і малюнки, кожен із яких символізує конкретний спогад, сприяє виникненню нових думок та ідей і таким чином допомагає повніше використовувати можливості розуму. Тригери радіально розходяться від центральної ідеї за допомогою серії з’єднуючих гілок. Процес побудови карти імітує поведінку нейронів в процесі думання, коли активуються зв’язки між ними. Провідна ідея карт пам’яті полягає у відображенні саме такого “натурального” стилю мислення.
Традиційна система запису
Ментальні карти
У лінійному записі зазвичай використовуються текст із заголовками, списки, таблиці і схеми. Речі начебто прості і логічні. Проте всім знайоме зусилля, яке доводиться прикладати, учитуючись в конспект, навіть зроблений особисто. Чому?
§  Записане важко запам'ятати і ще важче відновити в пам'яті. Це відбувається тому, що візуально такий запис виглядає монотонно, з елементами, що постійно повторюються, – словами, абзацами, списками і так далі. А ми, коли у нас перед очима пливуть монотонні картинки, легко відключаємося.
§  У такому конспекті важко виділити головні ідеї. Зазвичай ці ідеї ми запам'ятовуємо завдяки особливим ключовим словам, які для нас є носіями вражень про ідею. Ці слів небагато і вони втрачаються в масі нічого для нас не значущих, звичайних слів.
§  Час при такому записі витрачається дуже неефективно. Ми спочатку записуємо багато непотрібного, а потім вимушені це непотрібне читати і перечитувати, намагаючись знайти ті самі ключові слова і визначити ступінь їх важливості.
1. Замість лінійного запису використовувати радіальну. Це означає, що головна тема, на якій буде сфокусовано нашу увагу, поміщається в центрі листа. Тобто дійсно у фокусі уваги.
2. Записувати не все підряд, а тільки ключові слова. Як ключові слова вибираються найбільш характерні, яскраві, такі, що запам'ятовуються, «говорять» слова.
3. Ключові слова поміщаються на різноколірних гілках, що розходяться від центральної теми. Зв'язки (вітки) повинні бути швидше асоціативними, чим ієрархічними. Асоціації, які, як відомо, дуже сприяють запам'ятовуванню, можуть підкріплюватися символічними малюнками.
Допомагає повніше використовувати можливості розуму

Геніальна ідея Тоні Бьюзера

Тоні Бьюзен (Tony Buzan), автор техніки ментальних карт, пропонує нам перестати боротися з собою і почати допомагати своєму мисленню.  (1974р)
Бьюзен систематизував використання ментальних карт, розробив правила і принципи їх конструкції і приклав масу зусиль для популяризації та поширення цієї технології.
Мета створення карти думок - навести порядок в голові, отримати цілісну картину і відшукати нові асоціації. Тоні Бьюзен вважає, що інтелект карти допомагають краще керувати розумовими процесами і дають більшу свободу думки.

Основні напрямки застосування

Основних напрямків, в яких застосовуються інтелектуальні карти, є три. І кожен із них містить по кілька піднапрямків.
Розвиток особистості:§ Генерація ідей, їх аналіз у пошуках рішення, узгодження і впровадження потенційного рішення.§ Упорядкування інформації у вигляді логічного ланцюжка подій, ідей і фактів.§ Опрацювання інформації. Техніка майнд меппінг дозволяє читати швидше, запам’ятовувати більше, краще концентруватися.§ Стратегічне думання: можливість поглянути на проблематику повністю та враховуючи всі особливості. Складання планів, розуміння своїх цілей, опис напрямків діяльності.

Навчання:§ Згадаємо класичне застосування – ведення конспектів. Інтелектуальні карти для цього підходять краще за звичайні нотатки. Їхнє створення займає менше часу, ніж написання великого об’єму тексту, крім цього, таке відображення інформації саме по собі є логічно організованим. Кожна карта пам’яті є унікальною і зберігається в пам’яті як цілісний об’єкт.§ Створення звітів, статей, оглядів. Інтелектуальна карта допомагає чітко визначити структуру та розставити акценти в потрібних місцях, що значно полегшує написання роботи.§ Вивчення іноземної мови використовуючи метод асоціацій.


Робочий процес:§ Створення презентацій та проектів ідей, в яких відображено хід думок.§ Прийняття рішень.§ Мозгові штурми. Карти пам’яті є потужним інструментом для роботи із асоціаціями. Записуючи, а потім переглядаючи ідеї, знаходяться нові зв’язки між концепціями, які були непоміченими до того. Крім того, сам спосіб малювання карти переводить мозок у режим креативності.§ Знову планування. Мова йде про зустрічі, розмови.§ Керування задачами. Перед усім це постановка і визначення параметрів. А деякі види ПЗ дозволять здійснювати і оперативне керування.§ Керування проектами. Цей напрямок ще розвивається.


    Карти знань ідеально підходять для використання на уроках. Можуть бути застосовані до будь-яких видів завдань, активно привертають увагу учнів різного віку до  творчого мислення, організації і вирішення проблем. Гнучкість карт знань дозволяє розглядати будь-яку тему або питання, вони можуть використовуватися для всього класу, групи або індивідуально. Можливості карт знань дозволяють:
§  поліпшити пам'ять, нагадати факти, слова і образи
§  генерувати ідеї
§  надихнули на пошук рішення
§  продемонструвати концепції і діаграми
§  аналізувати результати або події
§  структурувати курсові роботи
§  підсумовувати інформацію
§  організувати взаємодію між учнями в груповій роботі або рольових іграх.
Карти можна робити від руки (малювати), а також створювати за допомогою сучастних програмних засобів.
Приклади карт, створених для різних предметів. (презентація)

 Техніка створення ментальних карт

Для ефективного користування будь-яким інструментом варто почитати інструкцію. В майнд меппінгу також. Правила побудови інтелектуальної карти є визначеними. Особливо їх варто дотримуватися тим, хто тільки знайомиться з цією технікою.
Отже, 10 простих правил створення карт:
1. Починаємо з центральної ідеї посередині чистого аркушу, використовуючи малюнок і хоча б 3 кольори.

2. Використовуємо картинки, символи, коди і заповнюємо ними весь вільний простір.

3. Вибираємо ключові слова і друкованим текстом наносимо на гілки, використовуючи верхній та нижній регістр.

4. Кожен елемент (слово/картинка) повинен мати власну гілку.

5. Лінії повинні бути з’єднані, починаючи від центральної ідеї. Центральні лінії товстіші, органічні і текучі. Всі наступні гілки стаючи тоншими в залежності від радіального розходження від центру.

6. Робимо лінії такої ж довжини, як і слово/картинка.

7. Використовуємо кольори на власний розсуд і на всій карті пам’яті.

8. Розробляємо свій особистий стиль майнд меппінгу.

9. Використовуємо акценти і показуємо асоціації на своїй карті пам’яті.

10. Зберігаємо ясність інтелектуальної карти, використовуючи радіальну ієрархію в цифровому порядку, або охоплюючи всі гілки.


У США в багатьох компаніях обов’язковою умовою при прийнятті на роботу менеджера вищої ланки є саме володіння методикою майндмеппінгу. По всьому світу його застосовують при навчанні в школах та ВНЗ, особливо при роботі з підлітками і при вивченні складних
предметів.
Користь застосування майндмеппінгу в освіті очевидна. Заслужений учитель України  В. Ф. Шаталов ще в минулому столітті ввів поняття  – «опорно-графічний конспект», який необхідно використовувати для послідовного, логічного розкриття теми та розвитку творчого мислення учнів. З часом  метод опорної графіки і метод майндмеппінгу почали використовувати ті ж основоположні принципи і застосовуватись для досягнення найважливіших педагогічних цілей.Психологи вважають, шо ментальні карти - це простий, ефективний і просто незамінний спосіб підготовки до іспитів. Причому, неважливо, який предмет ви здаєте. Якщо математика, то можна створити ментальну карту за основними формулами, якщо англійська, можна записати правила і виключення з них, те ж саме з фізикою, економікою, географією та іншими предметами. Навіть при підготовці до твору ментальні карти незамінні, бо за допомогою них можна створювати структуру тексту.
Майнд меппінг – відносно нова техніка, яка стрімко розвивається в освітньому просторі, для створення ментальних карт використовують безліч програмного забезпечення.
 І я хочу закінчити словами Мераба Мамардашвілі: «Ми спробуємо підійти до матеріалу так, щоб в нім відчути ті живі речі, які стоять за текстом, через які він виникає. Ці речі зазвичай губляться  в тексті, погано через нього проглядають, але проте, вони є.




  




  



Немає коментарів:

Дописати коментар