четвер, 25 серпня 2016 р.

Основні прийоми мнемотехніки. Введення в мнемотехніку

Продовжую тему мненоніка та мнемотехніка, яка була розпочата у дописах  "Мненонічні правила в математиці" та "Навіщо потрібна мнемотехніка" 


  


Навіщо потрібна мнемотехніка? Навіщо приділяти цьому поняттю стільки уваги?
  1.      Якщо Вам необхідно запам'ятовувати великий обсяг інформації, то Вам знадобиться мнемотехніка.
  2.      Якщо Ви хочете бути впевнені в правильності і точності, що запам'ятовується, то Вам не обійтися без мнемотехніки.
  3.      Якщо Вам вже за 25 і "щось з пам'яттю моєю сталось", то і тут допоможе мнемотехніка.
  4.      Нарешті, мнемотехніка є дуже хорошою зарядкою для мозку.
Володіння навичками мнемотехніки дозволяє мнемоністам (людям, що професійно займаються мнемотехнікою) запам'ятовувати величезні послідовності чисел. Наприклад, 20 000 цифр після коми числа Пі (+3,141592653589793238 ...)
    Але є одне але. Щоб освоїти мнемотехнику треба буде тренуватися. Потрібно освоїти ряд прийомів і багаторазово тренуватися в їх застосуванні. За трудовитратами, освоєння мнемотехніки можна порівняти з освоєнням іноземної мови, до середнього або нижче середнього рівня.
     Прошу прочитати притчу:
    У Греції на острові Хеосс до нашої ери трапилося землетрус, що засипав будинок багатія і гостей, бенкетували з господарем у його великому будинку. Коли людей розкопали, за їх останків було важко визначити, хто де лежить. Єдиний, що залишився в живих людей, вчитель риторики і поет Сімонід, незадовго до трагедії вийшов з дому, легко згадав, хто де сидів і хто що робив. Так родичі впізнали тіла своїх близьких, а Сімонід став основоположником нового методу запам'ятовування - топологічної мнемоніки, згідно з якою для запам'ятовування великої кількості матеріалу досить розташувати його в знайомому просторі (наприклад, власній квартирі) і в міру потреби діставати (знаходити) його.
    Вчення Сімоніда складалося з двох важливих понять - асоціація і фон.
    Асоціація - уявна зв'язок між двома предметами, фон - це те, що ви добре знаєте до найдрібніших подробиць. Тоді для того, щоб запам'ятати безліч якихось фактів, їх потрібно з'єднати (асоціювати) з тим, що вам добре знайоме.
    Сімонідовскій метод широко використовував Цицерон, який промовляв свою промову, крокуючи з кімнати в кімнату. Виступаючи перед публікою, він проходив подумки той же шлях, збираючи "розкидані" по дорозі факти і вислови.
    Згодом мнемоніка на довгі роки була забута. Проте зросла кількість інформації і необхідність запам'ятовувати багато і надовго відродив інтерес до цієї галузі практичної психології.
    В даний час створено безліч методик раціонального запам'ятовування, проте як і раніше суть їх одна - спочатку запам'ятовується будь-якої опорний ряд (фон ), до якого підібрані асоціації.

    Приклади застосування мнемотехніки: як запам`ятати текст?

    Наведемо приклад того, як мнемоністи запам'ятовують текст. В даному прикладі показаний принцип запам'ятовування в загальних рисах.

    14 грудня 1947 року постанова Радміну СРСР про проведення грошової реформи, з метою зміцнення рубля і вилучення великої кількості фальшивих грошей. Реформа повинна була перешкодити спекулятивним елементам, що нагромадили значні суми за роки війни.

    Обмін старих грошей на нові проходив 10 рублів старих до 1 новому. Переоцінка вкладів в сбербанках проводилася але більш пільгових умовах. Реформа призвела до примусового вилучення грошей у всіх, хто будь-яким чином накопичив значні суми. Постраждали ті, хто зберігав в панчохах, а не в ощадкасах.

    Одночасно було проведено і скасування карткової системи. Встановлювалися єдині роздрібні державні ціни на продовольчі товари. Підвищувалася зарплата робітникам, правда в той же час реалізовувалася програма примусового поширення облігацій держпозик, на покупку якої йшло 1-1,5 місячної зарплати.

    Перше, що роблять - виділяють суть кожного абзацу і призначають йому образ:

    • Проведення грошової реформ (Образ гроші)
    • Хто накопичив гроші в панчохах, то втратив їх (Образ панчохи)
    • Скасування карткової системи (Образ картка)
    У кожної людини може бути свій образ, головне щоб йому було зручно.

    Тепер щоб запам'ятати основну структуру тексту, треба запам'ятати послідовність: гроші-панчоха-картка.
    Для того, щоб запам'ятати кожен абзац більш точно, кожному факту присвоюється образ і вибудовується такого ж роду послідовність
    1. Постанову Радміну СРСР - міністр, з метою зміцнення рубля - фортеця, вилучення великої кількості фальшивих грошей - фальшивка і т.д.
    2. Обмін старих грошей на нові проходив 10 рублів старих до 1 новому - десятка. Переоцінка вкладів в сбербанках проводилася але більш пільгових умовах - сбербанк. Реформа призвела до примусового вилучення грошей у всіх, хто будь-яким чином накопичив значні суми - злодій
    3. Одночасно була проведена і скасування карткової системи - гральні карти. Встановлювалися єдині роздрібні державні ціни на продовольчі товари - єдиний проїзний
    Таким чином, отримуємо ще три послідовності, які запам'ятовуємо і пов'язуємо з образом всього абзацу.
    Запам'ятавши всі ці послідовності їх можна буде легко згадати, а згадай образ згадається і факти пов'язані з ним. 

    Увага!

    Для тих хто з цим стикається вперше все це здається нісенітницею і дурницею, навіщо будувати якісь ланцюжки і щось придумувати, нісенітниця повна, але:
    1. Так влаштовано нашу свідомість: запам'ятати послідовність образів і відновити з них факти йому дійсно дуже просто.
    2. Уже через кілька занять Ви збільшите якість і швидкість запам'ятовування в кілька разів: потрібно просто тренуватися.
    3. Згодом вся зазначена вище складна робота, буде Вами робитися на льоту.
    4. Нарешті, для запам'ятовування потрібної інформації, потрібно використовувати спеціальні методи мнемотехніки, про які ми розповімо Вам далі.

    Що потрібно?

    Потрібно освоїти різні прийоми запам'ятовування, роботу з образами тощо.
    Застосування мнемотехніки: як запам'ятовувати іноземні слова?

    Приклади застосування мнемотехніки: як запам`ятати іноземні слова?

    Наведемо приклад того, як мнемоністи запам'ятовують іноземні слова. В даному прикладі показаний принцип запам'ятовування в загальних рисах.

    Візьмемо список японських слів: так як ця мова малознайомий в порівнянні з європейськими мовами, то на ньому зручно тренуватися.
    тора - тигр
    нива - сад
    неко - кішк

    кубі - шия
    ки - дерево

    По-перше, запам'ятовуємо послідовність образів-значень (використовуємо для цього метод ланцюжок):

    Тигр вискакує в сад, в саду сидить кішка, у кішки дуже довга шия, на шиї росте дерево.
    При цьому образи, які ми уявляємо, повинні бути:
    • великими
    • об'ємними
    • кольоровими
    • детальними
    По-друге, кодируемо в образи звучання іншомовних слів і прикріплюємо їх до образів-значень:

    тора - ТОрт РАб - тортом вимазана морда тигра, раб сидить на спині тигра;
    нива - автомобіль НИВА стоїть  в саду;
    неко - НЕцка КОрови - фігурка нецка в зубах у кішки, а на боці намальована корова;
    кубі - до шиї ізолентою примотано КУБІк-рубіка;
    ки - більярдний КИй встромлений в дерево.

    Виходить наступна картина:

    тигр = торт раб
    сад = нива
    кішка = нецка корова
    шия = кубік
    дерево = кий

    І, нарешті, кілька разів повторити заучувати слова по пам'яті, спираючись на допоміжні образи.
    В результаті виконаної роботи ви швидко, надійно і надовго запам'ятаєте іноземні слова. Спробуйте!

    Як правило, завжди у людини виникає багато запитань:
    1. А навіщо потрібно створювати стільки образів? 2. Не ускладнюємо ми цим собі завдання? 3. Припустимо, це працює на простих словах, а що робити, якщо потрібно запам'ятати слова, які важко уявити? 4. На це йде значно більше часу!

    За допомогою образів ми записуємо шлях до інформації в нашій свідомості

    Завдання ускладнюється і завдяки цьому інформація запам'ятовується добре і надовго. Така природа свідомості: чим більше воно працює з якоюсь інформацією, тим доступнішою вона стає.

    Дійсно, абстрактні слова запам'ятовувати складніше, тому що на них потрібно створювати більше допоміжних образів. Тут Вам знадобляться відпрацьовані навички запам'ятовування і володіння мнемотехнікою.

    На перший погляд робота відбувається дуже велика. Проте, на якісне запам'ятовування іноземних слів в кінцевому рахунку (якщо врахувати постійні перенавчання і зазубрювання знову забутої інформації) витрачається в кілька разів менше часу.

    Що потрібно?

    • відпрацювати навички швидкого створення образів;
    • сформувати навик довгострокового запам'ятовування;
    • навчитися керувати своєю увагою;
    • підвищити свою працездатність (можливість зосереджено працювати протягом декількох годин).
    Мнемотехніку можуть використовувати батьки для розвитку власної дитини. Мнемотехніку можуть використовувати вчителі на уроках, де мнемотехніка поряд з іншими традиційними методами навчання може бути дуже корисна.
    Граємо в Цицерона. Вже маленької дитини можна познайомити з основою Сімонідовского методу - топологічної мнемотехніки. На основі практично будь-якої казки "з нанизуванням" - тобто з використанням якої-небудь послідовності. Добре підійде, наприклад, всім знайома "Ріпка". Підберіть "реквізит" - ріпку, дідусі, бабцю і інших дійових осіб з деткіних іграшок намалюйте відповідні картинки. Додайте предмети в порядки їх появи в казці по кімнаті або (якщо ви мислите глобально) по квартирі і розповідайте казку з використанням цих підручних засобів. Думаю, що після декількох "репетицій", прибравши підготовлені зачіпки, але асоціюючи їх з місцем, де вони розташовувалися, метод буде освоєно.
    Дитині старшого віку метод розміщення Сімоніда (він ще називається методом loci) зручно використовувати тоді, коли потрібно запам'ятати якусь послідовність, наприклад, розташування органів дихання: ротову порожнину, трахею, бронхи, легені. "Прив'язавши" цю послідовність до добре знайомої обстановці, наприклад, до своєї кімнати і "повісивши" ротову порожнину на двері кімнати, трахею - "поклавши" на стіл, бронхи - на ліжко, а легені - "повісивши" на стіні, і подумки пройшовшись по кімнаті, збираємо всі в потрібній послідовності. П'ятірка на уроці анатомії забезпечена.

    Пароль-відгук. Як відомо, вивчення іноземної мови починається з вивчення простих слів. Але і їх досить часто важко запам'ятати. Пропоную вам пограти в гру "пароль-відгук", де "пароль" - досліджуване іноземне слово, а відгук - знайдена асоціація в рідному, добре знайомому, мовою. Наприклад, англійське "apple" (яблуко) цілком співзвучно слову "аплікація, і з пари" Аплікація "і" яблуко "можна скласти фразу" Я вирізаю з паперу аплікацію з яблуком ". А італійське" fagotto "(вузол) - очевидне" фагот "- легко запам'ятається фразою" ФАГОТ зв'язали в ВУЗОЛ ".
    винаходимо нову мову.

    Як ви думаєте, що таке апріюнсенноя? Або МуМоВеГНе? Це не фрази з мови тумба-юмба, це стиснута до мінімуму інформація - так звана агглютіграмма (склейка). В даному випадку - цепослідовність правління Рюриковичів (правда, не всіх) - Ярослав Мудрий, Володимир Мономах, Всеволод Третій Велике Гніздо, Олександр Невський.

    Дуже широкий спектр застосування мнемотехніки можно знайти у школі. Звісно, що використання мнемотехніки ні в жодному разі не повинне замінити самий відомий і широко популярний метод у розвитку та зміцненні пам'яті - традиційне заучування текстів напам'ять. Однак із завданням допомогти зробити процес запам'ятовування більш простим, цікавим і "смачним" мнемоніка справляється просто чудово.


    Джерела:
    http://ichebnik.ru/mnemo
    http://megasite.in.ua/53909-mnemotehnika.html
    http://mnemonikon.ru/index.htm

    1 коментар:

    1. Шановна Ірино Олександрівно!
      Хочу у січні провести майстер-клас “Використання мнемотехнічних прийомів при викладанні математики”.
      Буду дуже вдячна за участь.
      Герасимович Олена Миколаївна,
      методист ІППО КУ ім. Б. Грінченка
      (067) 705-79-55
      o.gerasymovych@kubg.edu.ua

      ВідповістиВидалити