Продовжую тему мненоніка та мнемотехніка, яка була розпочата у дописах "Мненонічні правила в математиці" та "Навіщо потрібна мнемотехніка"
Прошу прочитати притчу:
У Греції на острові Хеосс до нашої ери трапилося землетрус, що засипав будинок багатія і гостей, бенкетували з господарем у його великому будинку. Коли людей розкопали, за їх останків було важко визначити, хто де лежить. Єдиний, що залишився в живих людей, вчитель риторики і поет Сімонід, незадовго до трагедії вийшов з дому, легко згадав, хто де сидів і хто що робив. Так родичі впізнали тіла своїх близьких, а Сімонід став основоположником нового методу запам'ятовування - топологічної мнемоніки, згідно з якою для запам'ятовування великої кількості матеріалу досить розташувати його в знайомому просторі (наприклад, власній квартирі) і в міру потреби діставати (знаходити) його.
Вчення Сімоніда складалося з двох важливих понять - асоціація і фон.
Асоціація - уявна зв'язок між двома предметами, фон - це те, що ви добре знаєте до найдрібніших подробиць. Тоді для того, щоб запам'ятати безліч якихось фактів, їх потрібно з'єднати (асоціювати) з тим, що вам добре знайоме.
Сімонідовскій метод широко використовував Цицерон, який промовляв свою промову, крокуючи з кімнати в кімнату. Виступаючи перед публікою, він проходив подумки той же шлях, збираючи "розкидані" по дорозі факти і вислови.
Згодом мнемоніка на довгі роки була забута. Проте зросла кількість інформації і необхідність запам'ятовувати багато і надовго відродив інтерес до цієї галузі практичної психології.
В даний час створено безліч методик раціонального запам'ятовування, проте як і раніше суть їх одна - спочатку запам'ятовується будь-якої опорний ряд (фон ), до якого підібрані асоціації.
Обмін старих грошей на нові проходив 10 рублів старих до 1 новому. Переоцінка вкладів в сбербанках проводилася але більш пільгових умовах. Реформа призвела до примусового вилучення грошей у всіх, хто будь-яким чином накопичив значні суми. Постраждали ті, хто зберігав в панчохах, а не в ощадкасах.
Одночасно було проведено і скасування карткової системи. Встановлювалися єдині роздрібні державні ціни на продовольчі товари. Підвищувалася зарплата робітникам, правда в той же час реалізовувалася програма примусового поширення облігацій держпозик, на покупку якої йшло 1-1,5 місячної зарплати.
Тепер щоб запам'ятати основну структуру тексту, треба запам'ятати послідовність: гроші-панчоха-картка.
Для того, щоб запам'ятати кожен абзац більш точно, кожному факту присвоюється образ і вибудовується такого ж роду послідовність
Запам'ятавши всі ці послідовності їх можна буде легко згадати, а згадай образ згадається і факти пов'язані з ним.
Застосування мнемотехніки: як запам'ятовувати іноземні слова?
тора - тигр
нива - сад
неко - кішк
кубі - шия
ки - дерево
По-перше, запам'ятовуємо послідовність образів-значень (використовуємо для цього метод ланцюжок):
Тигр вискакує в сад, в саду сидить кішка, у кішки дуже довга шия, на шиї росте дерево.
При цьому образи, які ми уявляємо, повинні бути:
тора - ТОрт РАб - тортом вимазана морда тигра, раб сидить на спині тигра;
нива - автомобіль НИВА стоїть в саду;
неко - НЕцка КОрови - фігурка нецка в зубах у кішки, а на боці намальована корова;
кубі - до шиї ізолентою примотано КУБІк-рубіка;
ки - більярдний КИй встромлений в дерево.
Виходить наступна картина:
тигр = торт раб
сад = нива
кішка = нецка корова
шия = кубік
дерево = кий
І, нарешті, кілька разів повторити заучувати слова по пам'яті, спираючись на допоміжні образи.
В результаті виконаної роботи ви швидко, надійно і надовго запам'ятаєте іноземні слова. Спробуйте!
Як правило, завжди у людини виникає багато запитань:
1. А навіщо потрібно створювати стільки образів? 2. Не ускладнюємо ми цим собі завдання? 3. Припустимо, це працює на простих словах, а що робити, якщо потрібно запам'ятати слова, які важко уявити? 4. На це йде значно більше часу!
За допомогою образів ми записуємо шлях до інформації в нашій свідомості
Завдання ускладнюється і завдяки цьому інформація запам'ятовується добре і надовго. Така природа свідомості: чим більше воно працює з якоюсь інформацією, тим доступнішою вона стає.
Дійсно, абстрактні слова запам'ятовувати складніше, тому що на них потрібно створювати більше допоміжних образів. Тут Вам знадобляться відпрацьовані навички запам'ятовування і володіння мнемотехнікою.
На перший погляд робота відбувається дуже велика. Проте, на якісне запам'ятовування іноземних слів в кінцевому рахунку (якщо врахувати постійні перенавчання і зазубрювання знову забутої інформації) витрачається в кілька разів менше часу.
Дитині старшого віку метод розміщення Сімоніда (він ще називається методом loci) зручно використовувати тоді, коли потрібно запам'ятати якусь послідовність, наприклад, розташування органів дихання: ротову порожнину, трахею, бронхи, легені. "Прив'язавши" цю послідовність до добре знайомої обстановці, наприклад, до своєї кімнати і "повісивши" ротову порожнину на двері кімнати, трахею - "поклавши" на стіл, бронхи - на ліжко, а легені - "повісивши" на стіні, і подумки пройшовшись по кімнаті, збираємо всі в потрібній послідовності. П'ятірка на уроці анатомії забезпечена.
Пароль-відгук. Як відомо, вивчення іноземної мови починається з вивчення простих слів. Але і їх досить часто важко запам'ятати. Пропоную вам пограти в гру "пароль-відгук", де "пароль" - досліджуване іноземне слово, а відгук - знайдена асоціація в рідному, добре знайомому, мовою. Наприклад, англійське "apple" (яблуко) цілком співзвучно слову "аплікація, і з пари" Аплікація "і" яблуко "можна скласти фразу" Я вирізаю з паперу аплікацію з яблуком ". А італійське" fagotto "(вузол) - очевидне" фагот "- легко запам'ятається фразою" ФАГОТ зв'язали в ВУЗОЛ ".
винаходимо нову мову.
Як ви думаєте, що таке апріюнсенноя? Або МуМоВеГНе? Це не фрази з мови тумба-юмба, це стиснута до мінімуму інформація - так звана агглютіграмма (склейка). В даному випадку - цепослідовність правління Рюриковичів (правда, не всіх) - Ярослав Мудрий, Володимир Мономах, Всеволод Третій Велике Гніздо, Олександр Невський.
Дуже широкий спектр застосування мнемотехніки можно знайти у школі. Звісно, що використання мнемотехніки ні в жодному разі не повинне замінити самий відомий і широко популярний метод у розвитку та зміцненні пам'яті - традиційне заучування текстів напам'ять. Однак із завданням допомогти зробити процес запам'ятовування більш простим, цікавим і "смачним" мнемоніка справляється просто чудово.
Джерела:
http://ichebnik.ru/mnemo
http://megasite.in.ua/53909-mnemotehnika.html
http://mnemonikon.ru/index.htm
- Якщо Вам необхідно запам'ятовувати великий обсяг інформації, то Вам знадобиться мнемотехніка.
- Якщо Ви хочете бути впевнені в правильності і точності, що запам'ятовується, то Вам не обійтися без мнемотехніки.
- Якщо Вам вже за 25 і "щось з пам'яттю моєю сталось", то і тут допоможе мнемотехніка.
- Нарешті, мнемотехніка є дуже хорошою зарядкою для мозку.
Прошу прочитати притчу:
У Греції на острові Хеосс до нашої ери трапилося землетрус, що засипав будинок багатія і гостей, бенкетували з господарем у його великому будинку. Коли людей розкопали, за їх останків було важко визначити, хто де лежить. Єдиний, що залишився в живих людей, вчитель риторики і поет Сімонід, незадовго до трагедії вийшов з дому, легко згадав, хто де сидів і хто що робив. Так родичі впізнали тіла своїх близьких, а Сімонід став основоположником нового методу запам'ятовування - топологічної мнемоніки, згідно з якою для запам'ятовування великої кількості матеріалу досить розташувати його в знайомому просторі (наприклад, власній квартирі) і в міру потреби діставати (знаходити) його.
Вчення Сімоніда складалося з двох важливих понять - асоціація і фон.
Асоціація - уявна зв'язок між двома предметами, фон - це те, що ви добре знаєте до найдрібніших подробиць. Тоді для того, щоб запам'ятати безліч якихось фактів, їх потрібно з'єднати (асоціювати) з тим, що вам добре знайоме.
Сімонідовскій метод широко використовував Цицерон, який промовляв свою промову, крокуючи з кімнати в кімнату. Виступаючи перед публікою, він проходив подумки той же шлях, збираючи "розкидані" по дорозі факти і вислови.
Згодом мнемоніка на довгі роки була забута. Проте зросла кількість інформації і необхідність запам'ятовувати багато і надовго відродив інтерес до цієї галузі практичної психології.
В даний час створено безліч методик раціонального запам'ятовування, проте як і раніше суть їх одна - спочатку запам'ятовується будь-якої опорний ряд (фон ), до якого підібрані асоціації.
Приклади застосування мнемотехніки: як запам`ятати текст?
Наведемо приклад того, як мнемоністи запам'ятовують текст. В даному прикладі показаний принцип запам'ятовування в загальних рисах.
14 грудня 1947 року постанова Радміну СРСР про проведення грошової реформи, з метою зміцнення рубля і вилучення великої кількості фальшивих грошей. Реформа повинна була перешкодити спекулятивним елементам, що нагромадили значні суми за роки війни.Обмін старих грошей на нові проходив 10 рублів старих до 1 новому. Переоцінка вкладів в сбербанках проводилася але більш пільгових умовах. Реформа призвела до примусового вилучення грошей у всіх, хто будь-яким чином накопичив значні суми. Постраждали ті, хто зберігав в панчохах, а не в ощадкасах.
Одночасно було проведено і скасування карткової системи. Встановлювалися єдині роздрібні державні ціни на продовольчі товари. Підвищувалася зарплата робітникам, правда в той же час реалізовувалася програма примусового поширення облігацій держпозик, на покупку якої йшло 1-1,5 місячної зарплати.
Перше, що роблять - виділяють суть кожного абзацу і призначають йому образ:
- Проведення грошової реформ (Образ гроші)
- Хто накопичив гроші в панчохах, то втратив їх (Образ панчохи)
- Скасування карткової системи (Образ картка)
Тепер щоб запам'ятати основну структуру тексту, треба запам'ятати послідовність: гроші-панчоха-картка.
Для того, щоб запам'ятати кожен абзац більш точно, кожному факту присвоюється образ і вибудовується такого ж роду послідовність
- Постанову Радміну СРСР - міністр, з метою зміцнення рубля - фортеця, вилучення великої кількості фальшивих грошей - фальшивка і т.д.
- Обмін старих грошей на нові проходив 10 рублів старих до 1 новому - десятка. Переоцінка вкладів в сбербанках проводилася але більш пільгових умовах - сбербанк. Реформа призвела до примусового вилучення грошей у всіх, хто будь-яким чином накопичив значні суми - злодій
- Одночасно була проведена і скасування карткової системи - гральні карти. Встановлювалися єдині роздрібні державні ціни на продовольчі товари - єдиний проїзний
Запам'ятавши всі ці послідовності їх можна буде легко згадати, а згадай образ згадається і факти пов'язані з ним.
Увага!
Для тих хто з цим стикається вперше все це здається нісенітницею і дурницею, навіщо будувати якісь ланцюжки і щось придумувати, нісенітниця повна, але:- Так влаштовано нашу свідомість: запам'ятати послідовність образів і відновити з них факти йому дійсно дуже просто.
- Уже через кілька занять Ви збільшите якість і швидкість запам'ятовування в кілька разів: потрібно просто тренуватися.
- Згодом вся зазначена вище складна робота, буде Вами робитися на льоту.
- Нарешті, для запам'ятовування потрібної інформації, потрібно використовувати спеціальні методи мнемотехніки, про які ми розповімо Вам далі.
Що потрібно?
Потрібно освоїти різні прийоми запам'ятовування, роботу з образами тощо.Застосування мнемотехніки: як запам'ятовувати іноземні слова?
Приклади застосування мнемотехніки: як запам`ятати іноземні слова?
Наведемо приклад того, як мнемоністи запам'ятовують іноземні слова. В даному прикладі показаний принцип запам'ятовування в загальних рисах.
Візьмемо список японських слів: так як ця мова малознайомий в порівнянні з європейськими мовами, то на ньому зручно тренуватися.тора - тигр
нива - сад
неко - кішк
кубі - шия
ки - дерево
По-перше, запам'ятовуємо послідовність образів-значень (використовуємо для цього метод ланцюжок):
Тигр вискакує в сад, в саду сидить кішка, у кішки дуже довга шия, на шиї росте дерево.
При цьому образи, які ми уявляємо, повинні бути:
- великими
- об'ємними
- кольоровими
- детальними
тора - ТОрт РАб - тортом вимазана морда тигра, раб сидить на спині тигра;
нива - автомобіль НИВА стоїть в саду;
неко - НЕцка КОрови - фігурка нецка в зубах у кішки, а на боці намальована корова;
кубі - до шиї ізолентою примотано КУБІк-рубіка;
ки - більярдний КИй встромлений в дерево.
Виходить наступна картина:
тигр = торт раб
сад = нива
кішка = нецка корова
шия = кубік
дерево = кий
І, нарешті, кілька разів повторити заучувати слова по пам'яті, спираючись на допоміжні образи.
В результаті виконаної роботи ви швидко, надійно і надовго запам'ятаєте іноземні слова. Спробуйте!
Як правило, завжди у людини виникає багато запитань:
1. А навіщо потрібно створювати стільки образів? 2. Не ускладнюємо ми цим собі завдання? 3. Припустимо, це працює на простих словах, а що робити, якщо потрібно запам'ятати слова, які важко уявити? 4. На це йде значно більше часу!
За допомогою образів ми записуємо шлях до інформації в нашій свідомості
Завдання ускладнюється і завдяки цьому інформація запам'ятовується добре і надовго. Така природа свідомості: чим більше воно працює з якоюсь інформацією, тим доступнішою вона стає.
Дійсно, абстрактні слова запам'ятовувати складніше, тому що на них потрібно створювати більше допоміжних образів. Тут Вам знадобляться відпрацьовані навички запам'ятовування і володіння мнемотехнікою.
На перший погляд робота відбувається дуже велика. Проте, на якісне запам'ятовування іноземних слів в кінцевому рахунку (якщо врахувати постійні перенавчання і зазубрювання знову забутої інформації) витрачається в кілька разів менше часу.
Що потрібно?
- відпрацювати навички швидкого створення образів;
- сформувати навик довгострокового запам'ятовування;
- навчитися керувати своєю увагою;
- підвищити свою працездатність (можливість зосереджено працювати протягом декількох годин).
Мнемотехніку можуть використовувати батьки для розвитку власної дитини. Мнемотехніку можуть використовувати вчителі на уроках, де мнемотехніка поряд з іншими традиційними методами навчання може бути дуже корисна.
Граємо в Цицерона. Вже маленької дитини можна познайомити з основою Сімонідовского методу - топологічної мнемотехніки. На основі практично будь-якої казки "з нанизуванням" - тобто з використанням якої-небудь послідовності. Добре підійде, наприклад, всім знайома "Ріпка". Підберіть "реквізит" - ріпку, дідусі, бабцю і інших дійових осіб з деткіних іграшок намалюйте відповідні картинки. Додайте предмети в порядки їх появи в казці по кімнаті або (якщо ви мислите глобально) по квартирі і розповідайте казку з використанням цих підручних засобів. Думаю, що після декількох "репетицій", прибравши підготовлені зачіпки, але асоціюючи їх з місцем, де вони розташовувалися, метод буде освоєно. Дитині старшого віку метод розміщення Сімоніда (він ще називається методом loci) зручно використовувати тоді, коли потрібно запам'ятати якусь послідовність, наприклад, розташування органів дихання: ротову порожнину, трахею, бронхи, легені. "Прив'язавши" цю послідовність до добре знайомої обстановці, наприклад, до своєї кімнати і "повісивши" ротову порожнину на двері кімнати, трахею - "поклавши" на стіл, бронхи - на ліжко, а легені - "повісивши" на стіні, і подумки пройшовшись по кімнаті, збираємо всі в потрібній послідовності. П'ятірка на уроці анатомії забезпечена.
Пароль-відгук. Як відомо, вивчення іноземної мови починається з вивчення простих слів. Але і їх досить часто важко запам'ятати. Пропоную вам пограти в гру "пароль-відгук", де "пароль" - досліджуване іноземне слово, а відгук - знайдена асоціація в рідному, добре знайомому, мовою. Наприклад, англійське "apple" (яблуко) цілком співзвучно слову "аплікація, і з пари" Аплікація "і" яблуко "можна скласти фразу" Я вирізаю з паперу аплікацію з яблуком ". А італійське" fagotto "(вузол) - очевидне" фагот "- легко запам'ятається фразою" ФАГОТ зв'язали в ВУЗОЛ ".
винаходимо нову мову.
Як ви думаєте, що таке апріюнсенноя? Або МуМоВеГНе? Це не фрази з мови тумба-юмба, це стиснута до мінімуму інформація - так звана агглютіграмма (склейка). В даному випадку - цепослідовність правління Рюриковичів (правда, не всіх) - Ярослав Мудрий, Володимир Мономах, Всеволод Третій Велике Гніздо, Олександр Невський.
Дуже широкий спектр застосування мнемотехніки можно знайти у школі. Звісно, що використання мнемотехніки ні в жодному разі не повинне замінити самий відомий і широко популярний метод у розвитку та зміцненні пам'яті - традиційне заучування текстів напам'ять. Однак із завданням допомогти зробити процес запам'ятовування більш простим, цікавим і "смачним" мнемоніка справляється просто чудово.
Джерела:
http://ichebnik.ru/mnemo
http://megasite.in.ua/53909-mnemotehnika.html
http://mnemonikon.ru/index.htm
Шановна Ірино Олександрівно!
ВідповістиВидалитиХочу у січні провести майстер-клас “Використання мнемотехнічних прийомів при викладанні математики”.
Буду дуже вдячна за участь.
Герасимович Олена Миколаївна,
методист ІППО КУ ім. Б. Грінченка
(067) 705-79-55
o.gerasymovych@kubg.edu.ua