четвер, 10 грудня 2015 р.

Використання ментальних карт в навчально-виховному процесі

Ментальні карти як засіб візуалізації та структуризації інформації


Майндмеппінг (mindmapping, ментальні карти) — це зручна і ефективна техніка візуалізації мислення і альтернативного запису. Карти пам'яті (англ. Mind map) — спосіб зображення процесу загального системного мислення за допомогою схем. Також може розглядатися як зручна техніка альтернативного запису. Карти пам'яті використовуються для створення, візуалізації, структуризації і класифікації ідей, а також як засіб для навчання, організації, вирішення завдань, ухвалення рішень, при написанні статей. Карта пам'яті реалізується у вигляді діаграми, на якій зображені слова, ідеї, завдання або інші поняття, зв'язані гілками, що відходять від центрального поняття або ідеї. У основі цієї техніки лежить принцип «радіантного мислення», що відноситься до асоціативних розумових процесів, відправною крапкою або точкою дотику яких є центральний об'єкт. (Радіант - точка небесної сфери, з якої як би виходять видимі шляхи тіл з однаково направленими швидкостями, наприклад, метеоритів одного потоку). Це показує нескінченну різноманітність можливих асоціацій і отже, невичерпність можливостей мозку. Подібний спосіб запису дозволяє карті пам'яті необмежено рости і доповнюватися. 



В українських перекладах термін може звучати по-різному — «карти розуму», «карти пам'яті», «інтелект-карти», «майнд-мепі».


Використання в навчально-виховній діяльності: 



  • поліпшити пам'ять,
  •  нагадати факти, слова і образи
  • генерувати ідеї 
  • надихнули на пошук рішення
  • продемонструвати концепції і діаграми
  • аналізувати результати або події
  • структурувати курсові роботи
  • підсумовувати інформацію
  • організувати взаємодію між учнями в груповій роботі або рольових іграх.


Підготовка лекцій
Планування на рік
Планування на семестр
Планування на день
Заняття і презентації
Іспити

Переваги викладання за допомогою інтелект-карт


  • Привертають увагу аудиторії, тим самим роблячи її сприйнятливішою і готовою до співпраці.
  • Роблять заняття і презентації органічнішими, такими, що приносять радість як вчителеві, так і учням.
  • Лекційний матеріал на основі інтелект-карт є гнучким, його легко пристосовувати до умов, що змінюються. У наш час стрімких змін і розвитку всіх сфер життя викладач повинен легко і без значних витрат часу вносити корективи до своїх лекцій.
  • Оскільки інтелект-карти ілюструють лише інформацію, що безпосередньо стосується предмета лекції, учні краще засвоюють матеріал.
  • На відміну від лінійного тексту, інтелект-карти не тільки зберігають факти, але і демонструють взаємозв'язки між ними, тим самим забезпечуючи глибше розуміння предмета учнями.
  • Фізичний об'єм лекційного матеріалу викладача значно зменшується.
Предмет і тема (приклади)

Українська мова - складання карт може допомогти розблоковувати творчу уяви, скласти план написання есе. З її допомогою можна резюмувати книги, вірші і п'єси або навіть аналізувати засоби масової інформації і друкарські статті.
Математика - Карти розуму можуть бути використані для запису даних і сортування формул.
Історія - використання Карти для підсумовування інформації і сортування фактів, що мають відношення до історичних подій.
Іноземні Мови - використання Карти розуму допоможе переглянути і нагадати словарний запас, організацію ключових фраз, використані в есе.
Географія - Карти розуму прекрасно підійдуть для унаочнення різних областей.
Дизайн і технології - використання Карти дозволить планувати обширні курсові роботи і оцінювання різних областей діяльності. Ідеальне рішення для планування і підведення підсумків дослідження.



Інструменти для побудови карт знань
  1. FreeMind - вільна програма для створення карт знань, яка скачується на комп`ютер.
Переваги:
  • інтуїтивно зрозуміле управління;
  • наявність основних функціональних можливостей для побудови Mind Maps;
  • можливість зберігати карту в різних форматах (jpeg, pdf, html.2. 
Особливості:

  •  необхідно перед інсталяцією програми встановити Java; 
  •  неможливо прикріплювати документи і файли до гілок;
  •  графічні елементи досить низької якості, проте можна прикріплювати власні.
 2. Text2mindmap  -  простенька програма для створення карти знань. Приклад створеної карти:   http://text2mindmap.com/pXApiMH  Не має можливості для вбудови малюнків та картинок, але дуже легка у використанні. 

3. Mindomo - інструмент для створення карт пам'яті на основі інтернету, що надає можливості створення карт пам'яті робочого столу в програмі перегляду інтернету - без складного програмного забезпечення, що вимагає інсталяцію або обслуговування.

  Переваги:
  • підтримка більшості оперативних систем і браузерів;
  • підтримка декількох мов;
  • можливість імпорту ментальних карт у інших форматах.
  Особливості:
  • неможливо прибрати рекламні блоки зі сторінки, на якій створюють карту.

4. Mindmeister - Колективний майндмеппинг.

Переваги:
  • можливість імпортувати та експортувати карти з FreeMind;
  • можливість зберігати карти на сервері і мати до них доступ з будь-якого комп'ютера;
  • можливість прикріплювати файли до гілочок;
  • є безкоштовна версія Baisic Free version (з функціональними обмеженнями).
Особливості:
  • графічні символи маленькі за розміром і вибір їх невеликий;
  • немає можливості змінювати колір ліній і їх форму;
  • потрібна реєстрація перед доступом до ресурсу; повна версія коштує $15 на рік




5. Bubbl.us - Безкоштовна оn-line програма із зручною навігацією. Ідеально підходить для проведення мозкового штурму.


  Переваги:
  • можливість роздруковувати, помістити у блог або на сайт створену карту;
  • є можливість одночасної роботи з картою кількох людей;
  • карту можна зберегти як малюнок, а також надіслати eлектронною поштою.
Особливості:
  • неможливо долучити зображення;
не можна прикріплювати зображення, а лише змінювати колір підрозділу або розташування у просторі.

6. Mind42 - програма для створення карт знань, є можливість вставляти рисунки, графіку.


Переваги:
  • кілька людей можуть одночасно працювати над картою.
  • можливо імпортувати карти з інших розширень: Mind42.com (*. M42), Freemind (*. Mm), MindManager (*. Mmap; *. Xml).
  • інтегрований пошук за картинками Googl, Yahoo, Flickr, він можливий доступний, якщо натиснути на іконку для додавання картинки.
Особливості:
  • потрібна реєстрація перед доступом до ресурсу;
  • неможливо додавати картинки з файлів, тільки у вигляді посилання.
Карти знань ідеально підходять для використання в школах і коледжах, можуть бути застосовані до будь-яких видів завдань, активно привертає учнів різного віку в творче мислення, організацію і вирішення проблем. Гнучкість карт знань дозволяє розглядати будь-яку тему або питання, вони можуть використовуватися для всього класу, групи або індивідуально.

 Можливості карт знань дозволяють:
Крім ознайомлення своїх учнів з теорією і практикою інтелект-карт, вчитель може використовувати інтелект-карти у вирішенні ряду власних практичних завдань, роблячи викладання і, відповідно, навчальний процес легшим і приємнішим заняттям.
Одним їх найефективніших застосувань, які знаходять інтелект-карти у викладацькій справі, є підготовка на їх основі лекцій.
Лекцію у формі інтелект-карти набагато легше підготувати, ніж написати її «лінійний» варіант; крім того, вона надає як викладачеві, так і учневі те велика перевага, що весь зміст лекції виявляється, як мовиться, на долоні. Таку лекцію легко піддати ревізії з метою оновлення інформації в ній, а її хороші мнемонічні якості означають, що короткий часу перед самою лекцією виявляється достатньо, щоб відновити в пам'яті все цей зміст. Оскільки рівень знань лектора, як правило, росте, одна і та ж інтелект-карта, коли використовується з року в рік, здатна дати народження лекції, зовсім не схожої на попередню. Лекції від цього тільки виграють, позбавляючись відомого свого недоліку, коли читаються з року в рік без яких-небудь змін, унаслідок того що викладач просто використовує уторовану доріжку. Вони також виграють і в тому, що стають цікавішими як для викладача, так і для учнів.
Як змістовно-структурна основа лекції інтелект-карта дозволяє викладачеві забезпечувати ідеальний баланс між імпровізованою мовою, з одного боку, і ясною і добре структурованою презентацією — з іншою. Це забезпечує точне дотримання тимчасових рамок лекції, а також, якщо це викликано якою-небудь необхідністю, дозволяє міняти тривалість лекції в ту або іншу сторону шляхом внесення необхідних коректив до ходу викладу матеріалу лекції. Ця можливість редагувати «на ходу» виявляється особливо корисною, коли перед самим початком лекції виявилася яка-небудь нова інформація, що відноситься до предмету лекції (новина з преси; інформація, надана попереднім лектором, і т. п.).
Інтелект-карта може використовуватися як засіб, що надає викладачеві можливість оглядати «з висоти пташиного польоту» учбову програму цілого року, структурно відмежовувавши початок і кінець семестрів і указуючи на типи занять, які передбачається провести (наприклад, викладач фізики міг би скласти план організації практики і намітити число лекцій у відношенні до практичних занять).
Інтелект-карта, присвячена плануванню на семестр, є докладнішою частиною річного плану і нерідко приймає форму меншою за розміром інтелект-карти з розвиненішою мережею вторинних і так далі гілок, що відходять від головних гілок річного плану. Семестровий план може містити інформацію, які теми з учбового плану передбачається пропрацювати протягом семестру, а також порядок, в якому будуть прочитані відповідні цикли лекцій.
Така інтелект-карта складається по аналогії із сторінкою щоденного щоденника і містить детальну інформацію по конкретних заняттях, таку як час почала і кінця заняття, номер аудиторії, тема заняття і так далі
Використовуючи велику класну дошку (чорну або білу) або графопроектор, вчитель може по ходу заняття доповнювати інтелект-карту відповідними елементами. Це дозволяє схемний представляти учням хід розумового процесу вчителя, а також структуру заняття. Графічний метод представлення інформації захоплює аудиторію, дозволяє їй краще запам'ятати і засвоїти висловлюваний матеріал. Після заняття вчиться можуть бути роздані чорно-білі копії, що містять лише остов інтелект-карти, розглянутою на занятті, і, окрім іншого домашнього завдання, - запропоновано заповнити їх по пам'яті і розфарбувати.
Якщо метою іспиту є перевірка знань що вчаться, ніж їх здатності виконувати письмові роботи, інтелект-карта є ідеальним рішенням. Інтелект-карта, складена що відповідає, негайно продемонструє вчителеві його здатність оперувати вивченим матеріалом, а також його слабкі і сильні сторони в даній сфері.
Крім того, інтелект-карта дозволяє буквально з першого погляду визначити ті питання, в наочній сфері яких асоціативний ланцюжок у учня по якихось причинах виявляється порушеним. Вчитель отримує ясне і об'єктивне уявлення про знання що вчиться, без урахування маловажних в таких випадках аспектів, якось: письменність викладу, орфографічні помилки і акуратність листа. Крім того, це забезпечує величезну економію часу, а саме того часу, який в нормі йде на прочитання і оцінку традиційних екзаменаційних відповідей.
Наука - використання карт, щоб визначити процеси, такі, як біологічні цикли життя або організувати інформацію, таку як властивості матеріалів. Використовуйте для експерименту дослідження і планування. 


4 коментарі:

  1. Шановна Ірина Олександрівна!
    Я як раз почав розбиратись із ментальними картами. Спробував працювати у програмі Mindomo, звісно, є цікаві моменти, але мені не сподобалось, що можливості обмежені в безкоштовній версії. Скажіть, будь-ласка, а кількість карт, зроблених у цій програмі теж обмежена?

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Доброго дня! Да, дійсно, в цій програмі деякі можливості обмежені, безкоштовно можно створити, нажаль, лише три карти. Також не має можливості безкоштовно вставляти фото та картинки із власних файлів, але це дуже цікавий сервіс, який дає гарний візуальний ефект від створеної карти.

      Видалити
  2. Спасибо за интересную статью, впервые слышу про ментальные карты, надо будет попробовать поработать с ними.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Спасибо за положительную оценку! Обязательно попробуйте! И пусть на первых порах Вам будет трудно, но потом, поверьте, Вам очень понравится данная технология и множество вопросов Вы будете решать именно используя этот метод!
      Следите, пожалуйста, за публикациями, я еще планирую писать на подобные темы.

      Видалити