28 жовтня 2015 року в рамках циклу семінарів «Веб-технології» в гімназії №48 пройшов семінар-практикум «Використання ментальних карт в навчально-виховному процесі як засіб візуалізації та структуризації інформації», модератор вчитель математики та інформатики – Власова І.О.
Ментальні карти (карти розуму, карти знань, інтелект – карти) – це технологія роботи з інформацією, яка дозволяє задіяти в роботу обидві півкулі мозку.
Вчителі гімназії опрацювали матеріал, пов'язаний з поняттям та концепцією ментальних карт, основні напрямки їх застосування та техніку створення, створили власні інтелект-карти, використовуючи сучасні програмні засоби та веб-сервіси Інтернету.
Семінар «Використання ментальних карт в навчально-виховному процесі як засіб візуалізації та структуризації інформації»
Слабкість звичних способів отримання, засвоєння, зберігання і обробки інформації
Сьогодні ми отримуємо інформацію самими різними способами: через зоровий канал (телебачення і досвід), через слух, відчуття. Але найчастіше ми читаємо книги, журнали, заглядаємо на інтернет-сайти. Робимо замітки, записуємо важливі думки на полях.Для нас звичний спосіб обробки інформації - прочитав або послухав, запам'ятав або записав те, що здалося важливим, обдумав. Якщо треба запам'ятати, прочитав ще раз свої записи. При цьому способі максимально задіяно ліву півкулю, яка відповідальна за вербальну інформацію (мова) і лінійну логіку - семантичні послідовності. Права півкуля, яка обробляє образну інформацію, практично не задіяна. Виняток становлять люди художнього складу розуму, але вони поки не «побачать» в уяві картинку, не зможуть зрозуміти внутрішню структуру нового знання. У разі складної інформації це не завжди можливо. Таким чином, популярні способи отримання та обробки інформації страждають одним-єдиним недоліком: вони є односторонніми.
Секрет же ефективного навчання полягає в тому, щоб задіяти в процесі обидві півкулі мозку.
Чи є вихід?
Чи є вихід з даної ситуації? Так. Це картування мислення. За рахунок використання візуальних асоціацій (картинок, символів і знаків), візуального представлення (малювання карти), радіантного мислення (створення логічної та асоціативної структури, що має єдиний центр) досягається ефект глибокого розуміння і відмінного запам'ятовування інформації. Саме це і роблять ментальні карти, оперуючи не тільки логікою, словами і числами, але й образами, ритмом, кольором.Наша права півкуля мислить цілісно. Образне мислення здебільшого несвідомо. Швидкість обробки інформації свідомістю мізерно мало. Задіємо підсвідомість, і швидкість зросте не в десятки, а в сотні разів!Одні західіні психологи вважають, що пострадянські країни в області психології відстають від Заходу на 30 років, інші - що на 50. И нехай це лише умовності. Але факт залишається фактом, найпередовіші, просунуті технології, теорії та методики ми дізнаємося тоді, коли весь світ ними вже активно користується.
Наприклад, методика побудови ментальних карт в Європі, Америці, Австралії настільки ж популярна, як, скажімо програми Microsoft Office - у нас.
Ментальні карти
Технологія роботи з інформацією, яка дозволяє задіяти в роботу обидві півкулі мозкуМентальні карти досить поширена технологія критичного мислення.І сьогодні ми з вами розглянемо наступні питання:Поняття ментальної картиКонцепція ментальних карт
Основні напрямки застосуванняТехніка створення За визначенням інтелект-карта (ментальна карта, Карта розуму, або карта пам’яті, думок ( Mind map, ) — це діаграма, на якій відображаються слова, ідеї, завдання, або інші елементи, що розташовані радіально навколо основного слова або ідеї.
Майндмеппінг (mindmapping, ментальні карти) · Зручна техніка візуалізації мислення· Спосіб зображення процесу мислення за допомогою схем· Зручна техніка альтернативно-го запису· Створення, візуалізації, структуризації і класифікації ідей· Використання в навчально-виховній діяльності
Концепція Ментальних карт
Інформація представлена у вигляді карт розуму легше сприймається людиною.Основні елементи карти – ключі (або їх ще називають тригери): слова і малюнки, кожен із яких символізує конкретний спогад, сприяє виникненню нових думок та ідей і таким чином допомагає повніше використовувати можливості розуму. Тригери радіально розходяться від центральної ідеї за допомогою серії з’єднуючих гілок. Процес побудови карти імітує поведінку нейронів в процесі думання, коли активуються зв’язки між ними. Провідна ідея карт пам’яті полягає у відображенні саме такого “натурального” стилю мислення.
Традиційна система запису Ментальні карти
У лінійному записі зазвичай використовуються текст із заголовками, списки, таблиці і схеми. Речі начебто прості і логічні. Проте всім знайоме зусилля, яке доводиться прикладати, учитуючись в конспект, навіть зроблений особисто. Чому? § Записане важко запам'ятати і ще важче відновити в пам'яті. Це відбувається тому, що візуально такий запис виглядає монотонно, з елементами, що постійно повторюються, – словами, абзацами, списками і так далі. А ми, коли у нас перед очима пливуть монотонні картинки, легко відключаємося. § У такому конспекті важко виділити головні ідеї. Зазвичай ці ідеї ми запам'ятовуємо завдяки особливим ключовим словам, які для нас є носіями вражень про ідею. Ці слів небагато і вони втрачаються в масі нічого для нас не значущих, звичайних слів. § Час при такому записі витрачається дуже неефективно. Ми спочатку записуємо багато непотрібного, а потім вимушені це непотрібне читати і перечитувати, намагаючись знайти ті самі ключові слова і визначити ступінь їх важливості. 1. Замість лінійного запису використовувати радіальну. Це означає, що головна тема, на якій буде сфокусовано нашу увагу, поміщається в центрі листа. Тобто дійсно у фокусі уваги. 2. Записувати не все підряд, а тільки ключові слова. Як ключові слова вибираються найбільш характерні, яскраві, такі, що запам'ятовуються, «говорять» слова. 3. Ключові слова поміщаються на різноколірних гілках, що розходяться від центральної теми. Зв'язки (вітки) повинні бути швидше асоціативними, чим ієрархічними. Асоціації, які, як відомо, дуже сприяють запам'ятовуванню, можуть підкріплюватися символічними малюнками.
Допомагає повніше використовувати можливості розуму
Традиційна система запису
Ментальні карти
У лінійному записі зазвичай використовуються текст із заголовками, списки, таблиці і схеми. Речі начебто прості і логічні. Проте всім знайоме зусилля, яке доводиться прикладати, учитуючись в конспект, навіть зроблений особисто. Чому?
§ Записане важко запам'ятати і ще важче відновити в пам'яті. Це відбувається тому, що візуально такий запис виглядає монотонно, з елементами, що постійно повторюються, – словами, абзацами, списками і так далі. А ми, коли у нас перед очима пливуть монотонні картинки, легко відключаємося.
§ У такому конспекті важко виділити головні ідеї. Зазвичай ці ідеї ми запам'ятовуємо завдяки особливим ключовим словам, які для нас є носіями вражень про ідею. Ці слів небагато і вони втрачаються в масі нічого для нас не значущих, звичайних слів.
§ Час при такому записі витрачається дуже неефективно. Ми спочатку записуємо багато непотрібного, а потім вимушені це непотрібне читати і перечитувати, намагаючись знайти ті самі ключові слова і визначити ступінь їх важливості.
1. Замість лінійного запису використовувати радіальну. Це означає, що головна тема, на якій буде сфокусовано нашу увагу, поміщається в центрі листа. Тобто дійсно у фокусі уваги.
2. Записувати не все підряд, а тільки ключові слова. Як ключові слова вибираються найбільш характерні, яскраві, такі, що запам'ятовуються, «говорять» слова.
3. Ключові слова поміщаються на різноколірних гілках, що розходяться від центральної теми. Зв'язки (вітки) повинні бути швидше асоціативними, чим ієрархічними. Асоціації, які, як відомо, дуже сприяють запам'ятовуванню, можуть підкріплюватися символічними малюнками.
Допомагає повніше використовувати можливості розуму
Немає коментарів:
Дописати коментар