Технології Веб-квест та Блог-квест
Сьогодні у зв’язку з поширення розвитку ІКТ технологій, із необхідністю підготовки учнів до самоосвіти, важливого значення набуває ресурсно-орієнтоване навчання – комплекс методів та засобів навчання, націлених на цілісний підхід до організації навчального процесу, який зорієнтований не тільки на засвоєння знань і набуття навичок, але і на тренінг здібностей самостійного й активного перетворення інформаційного середовища шляхом пошуку і практичного застосування інформаційних ресурсів, зокрема, освітніх інтернет-ресурсів. Одним із засобів організації ресурсно-орієнтованого навчання є технологія веб-квест, яка на сьогодні недостатньо висвітлена у сучасній педагогічній літературі.
Проблему використання Веб-квестів та їх розробки активно вивчають іноземні та вітчизняні науковці. Існує два погляди на поняття веб-квест: веб-квест - як освітній продукт та веб-квест - як освітня технологія.
Розвиток інтерактивної технології Веб-квест, її інтеграція з технологією Блогів зумовили появу технології Блог-квест.
Технологія навчання у найширшому і найзрозумілішому сенсі — це сукупність методів та прийомів, застосовуваних у навчальному процесі. В ідеалі технологія навчання є послідовністю дій викладача й учнів, при виконанні якої, врахувавши індивідуальні й вікові особливості учнів та та професійно-методичний рівень викладача, запланований результат обов’язково має настати.
У класичному розумінні веб-квест (web-quest) – це проблемне завдання з елементами рольової гри, для виконання якого використовуються інтернет-ресурси. Як зазначає В. В. Шмідт, веб-квести – це міні-проекти, засновані на пошуку інформації в Інтернеті. Г. Л. Шаматонова акцентує увагу на тому, що веб-квест – це захоплююча подорож в мережі Інтернет, яка передбачає запити в різних пошукових системах, отримання досить великого об’єму інформації, її аналіз, систематизацію і подальшу презентацію. Фактично, веб-квест є дидактичною структурою, в рамках якої викладач формує пошукову діяльність учнів, задає параметри цієї діяльності і визначає її часові межі. При цьому викладач перестає бути «джерелом знань», створює необхідні умови для пошуку інформації, а учні перетворюються з пасивних об’єктів навчальної діяльності в її активних суб’єктів. По суті, веб-квест є інтерактивним процесом, у ході якого учні самостійно придбавають необхідні знання. Отже, технологія веб-квест – це сукупність методів та прийомів організації дослідницької діяльності, для виконання якої учні здійснюють пошук інформації, використовуючи інтернет-ресурси з практичною метою. Така технологія дозволяє працювати в групах (від трьох до п’яти чоловік), розвиває конкурентність та лідерські якості учня, підвищить не тільки мотивацію до процесу здобування знань, а й відповідальність за результати діяльності та їх презентацію. Цю технологію можна використовувати незалежно від навчальної дисципліни, головне – мати доступ до Інтернету. Під інтернет-ресурсом може розумітися як сайт (хост), так і певний розділ сайту.
Розробниками веб-квесту як навчального завдання є Берні Додж, професор освітніх технологій Університету Сан-Дієго (США).
Ним визначено наступні види завдань для веб-квестів:
• Переказ - демонстрація розуміння теми на основі подання матеріалів з різних джерел в новому форматі: створення презентації, плаката, розповіді.
• Планування та проектування - розробка плану або проекту на основі заданих умов.
• Самопізнання - будь-які аспекти дослідження особистості.
• Компіляція - трансформація формату інформації, отриманої з різних джерел: створення книги кулінарних рецептів, віртуальної виставки, капсули часу, капсули культури.
• Творче завдання - творча робота в певному жанрі - створення п'єси, вірші, пісні, відеоролика.
• Аналітичне завдання - пошук та систематизація інформації.
• Детектив, головоломка, таємнича історія - висновки на основі суперечливих фактів.
• Досягнення консенсусу - вироблення рішення по гострій проблемі.
• Оцінка - обгрунтування певної точки зору.
• Журналістське розслідування - об'єктивний виклад інформації (поділ думок і фактів).
• Переконання - схиляння на свій бік опонентів або нейтрально налаштованих осіб.
• Наукові дослідження - вивчення різних явищ, відкриттів, фактів на основі унікальних он-лайн джерел
• Ясний вступ, де чітко описані головні ролі учасників або сценарій квесту, попередній план роботи, огляд всього квесту.
• Центральне завдання, де чітко визначено підсумковий результат самостійної роботи
• Список інформаційних ресурсів (в електронному вигляді - на компакт-дисках, відео та аудіо носіях, у паперовому вигляді, посилання на ресурси в Інтернет, адреси веб-сайтів по темі), необхідних для виконання завдання.
• Ролі. Учням повинен бути представлений список ролей (від 2 і більше), від імені яких вони можуть виконати завдання. Для кожної ролі
необхідно прописати план роботи та завдання.
• Опис процедури роботи, яку необхідно виконати кожному учаснику квесту при самостійному виконанні завдання (етапи).
• Опис критеріїв та параметрів оцінки веб-квесту.
• Керівництво до дій, де описується, як організувати і представити зібрану інформацію.
• Висновок, де підсумовується досвід, який буде отриманий учасниками під час самостійної роботи над веб-квестом.
• Початковий етап (командний)
Учні знайомляться з основними поняттями з обраної теми. Розподіляються ролі в команді: по 1-4 людини на 1 роль. Всі члени команди повинні допомагати один одному і вчити роботі з комп'ютерними програмами.
• Рольовий етап
Індивідуальна робота в команді на загальний результат. Учасники одночасно, відповідно до обраних ролями, виконують завдання. Так як мета роботи НЕ змагальна, то в процесі роботи над веб- квестом відбувається взаємне навчання членів команди вмінням роботи з комп'ютерними програмами та Інтернет. Команда спільно підводить підсумки виконання кожного завдання, учасники обмінюються матеріалами для досягнення спільної мети - створення сайту.
• Завдання:
1) пошук інформації по конкретній темі; 2) розробка структури сайту; 3)
створення матеріалів для сайту; 4) доопрацювання матеріалів для сайту.
• Заключний етап
Команда працює спільно, під керівництвом педагога, відчуває свою відповідальність за опубліковані в Інтернет результати дослідження.
За результатами дослідження проблеми формулюються висновки і пропозиції. Проводиться конкурс виконаних робіт, де оцінюються розуміння завдання, достовірність використовуваної інформації, її ставлення до заданої теми, критичний аналіз, логічність, структурованість інформації, визначеність позицій, підходи до вирішення проблеми, індивідуальність, професіоналізм подання. В оцінці результатів беруть участь як викладачі, так і учні шляхом обговорення або інтерактивного голосування.
Ключовим розділом будь-якого веб-квесту є докладна шкала критеріїв оцінки, спираючись на яку, учасники проекту оцінюють самих себе, товаришів по команді. Цими ж критеріями користується і учитель.
Веб-квест є комплексним завданням, тому оцінка його виконання повинна грунтуватися на кількох критеріях, орієнтованих на тип проблемного завдання і форму представлення результату.
Bernie Dodge (http://webquest.sdsu.edu/rubrics/rubrics.html) рекомендує використовувати від 4 до 8 критеріїв, які можуть включати оцінку:
• дослідницької та творчої роботи,
• якості аргументації, оригінальності роботи,
• навичок роботи в мікрогруп,
• усного виступу,
• мультимедійної презентації,
• письмового тексту і т.п.
Web-квести можуть бути короткостроковими і довгостроковими. Метою короткострокових проектів є набуття знань і здійснення їх інтеграції в свою систему знань. Робота над короткочасним web- квестом може займати від одного до трьох сеансів. Довгострокові web- квести спрямовані на розширення і уточнення понять. По завершенні роботи над довгостроковим web-квестом, учень повинен вміти вести глибокий аналіз отриманих знань, уміти їх трансформувати, володіти матеріалом настільки, щоб зуміти створити завдання для роботи по темі. Робота над довгостроковим web-квестом може тривати від одного тижня до місяця (максимум два).
Web-квести найкраще підходять для роботи в міні-групах, проте існують і web-квести, призначені для роботи окремих учнів.
Додаткову мотивацію при виконанні web-квеста можна створити, запропонувавши учням вибрати ролі (наприклад, учений, журналіст, детектив, архітектор і т.п.) і діяти відповідно до них: наприклад, якщо викладач запропонував роль секретаря Об'єднаних Націй, то цей персонаж може послати лист іншому учаснику (який грає роль президента Росії, наприклад) про необхідність мирного врегулювання конфлікту.
Web-квест може стосуватися одного предмета або бути міжпредметних. Дослідники відзначають, що в другому випадку дана робота ефективніша.
Наведемо найбільш популярні:
• Створення бази даних з проблеми, всі розділи якої готують учні.
• Створення мікросвіту, в якому учні можуть пересуватися за допомогою гіперпосилань, моделюючи фізичний простір.
• Написання інтерактивної історії (учні можуть вибирати варіанти продовження роботи; для цього кожен раз вказуються два-три можливих напрямки; цей прийом нагадує знаменитий вибір дороги у дорожнього каменю російськими богатирями з билин).
• Створення документа, що дає аналіз будь-якої складної проблеми і що запрошує учнів погодитися або не погодитися з думкою авторів.
• Інтерв'ю on-line з віртуальним персонажем. Відповіді та питання розробляються учнями, глибоко вивчити дану особистість. (Це може бути політичний діяч, літературний персонаж, відомий учений, інопланетянин і т.п.) Даний варіант роботи найкраще пропонувати не окремим учням, а міні-групі, що одержує загальну оцінку (яку дають інші учні і вчитель) за свою роботу.
1. Сформулювати найбільш значущі критерії оцінки. Критерії повинні бути адекватні типу завдання, цілям і видам діяльності і в рівній мірі враховувати:
досягнення заявленої мети;
якість виконання роботи;
якість процесу виконання роботи;
зміст;
складність завдання.
2. Визначити шкалу оцінки - наприклад, трьох-, чотирьох-, п'ятибальну.
3. Підготувати опис параметрів оцінки.
Необхідно починати з опису ідеального варіанту виконання завдання, а потім переходити до опису можливих недоліків виконання роботи по кожному критерію. Вимоги до опису параметрів:
мова опису повинен бути зрозумілий учням;
опис має дозволяти визначити кількісні відмінності одного параметра від іншого;
різниця між кількісними показниками повинна бути приблизно однаковою (наприклад, 4 бали ставиться при наявності 1-2 орфографічних помилок, 3 бали - за наявності 3-4 помилок і т.д.)
4. При необхідності можна також вказати значимість кожного критерію в загальній оцінці (наприклад, у відсотках).
Використання Веб-квестів в навчально-виховному процесі
http://osvita.ua/school/lessons_summary/edu_technology/30113/
Технологія ВЕб-квест при вивченні інформатики
http://www.confcontact.com/2013-specproekt/pe5_sikora.htm
Блог-квести (приклади)
http://teachpid.blogspot.com/
Веб-квести з природничо-математичних дисциплін
http://informatkwest.blogspot.com/
Веб-квест как способ активизации учебной деятельности учащихся
http://festival.1september.ru/articles/513088/
Презентація створена за допомогою он-лайн сервіса PREZI до виступу на семінарі:
За статтєю
Н. КОНОНЕЦ
ТЕХНОЛОГІЯ ВЕБКВЕСТ У КОНТЕКСТІ РЕСУРСНО
ОРІЄНТОВАНОГО НАВЧАННЯ СТУДЕНТІВ
Приклад інтегрованого блог-квесту, який присвячений технологіям ВЕБ - 2.0
Приклад математичного короткотривалого веб-квесту, який присвячений темі "Сума кутів трикутника"
Розробниками веб-квесту як навчального завдання є Берні Додж, професор освітніх технологій Університету Сан-Дієго (США).
Ним визначено наступні види завдань для веб-квестів:
• Переказ - демонстрація розуміння теми на основі подання матеріалів з різних джерел в новому форматі: створення презентації, плаката, розповіді.
• Планування та проектування - розробка плану або проекту на основі заданих умов.
• Самопізнання - будь-які аспекти дослідження особистості.
• Компіляція - трансформація формату інформації, отриманої з різних джерел: створення книги кулінарних рецептів, віртуальної виставки, капсули часу, капсули культури.
• Творче завдання - творча робота в певному жанрі - створення п'єси, вірші, пісні, відеоролика.
• Аналітичне завдання - пошук та систематизація інформації.
• Детектив, головоломка, таємнича історія - висновки на основі суперечливих фактів.
• Досягнення консенсусу - вироблення рішення по гострій проблемі.
• Оцінка - обгрунтування певної точки зору.
• Журналістське розслідування - об'єктивний виклад інформації (поділ думок і фактів).
• Переконання - схиляння на свій бік опонентів або нейтрально налаштованих осіб.
• Наукові дослідження - вивчення різних явищ, відкриттів, фактів на основі унікальних он-лайн джерел
Структура веб-квесту, вимоги до його окремих елементах:
• Ясний вступ, де чітко описані головні ролі учасників або сценарій квесту, попередній план роботи, огляд всього квесту.
• Центральне завдання, де чітко визначено підсумковий результат самостійної роботи
• Список інформаційних ресурсів (в електронному вигляді - на компакт-дисках, відео та аудіо носіях, у паперовому вигляді, посилання на ресурси в Інтернет, адреси веб-сайтів по темі), необхідних для виконання завдання.
• Ролі. Учням повинен бути представлений список ролей (від 2 і більше), від імені яких вони можуть виконати завдання. Для кожної ролі
необхідно прописати план роботи та завдання.
• Опис процедури роботи, яку необхідно виконати кожному учаснику квесту при самостійному виконанні завдання (етапи).
• Опис критеріїв та параметрів оцінки веб-квесту.
• Керівництво до дій, де описується, як організувати і представити зібрану інформацію.
• Висновок, де підсумовується досвід, який буде отриманий учасниками під час самостійної роботи над веб-квестом.
Етапи роботи над квестом
Учні знайомляться з основними поняттями з обраної теми. Розподіляються ролі в команді: по 1-4 людини на 1 роль. Всі члени команди повинні допомагати один одному і вчити роботі з комп'ютерними програмами.
• Рольовий етап
Індивідуальна робота в команді на загальний результат. Учасники одночасно, відповідно до обраних ролями, виконують завдання. Так як мета роботи НЕ змагальна, то в процесі роботи над веб- квестом відбувається взаємне навчання членів команди вмінням роботи з комп'ютерними програмами та Інтернет. Команда спільно підводить підсумки виконання кожного завдання, учасники обмінюються матеріалами для досягнення спільної мети - створення сайту.
• Завдання:
1) пошук інформації по конкретній темі; 2) розробка структури сайту; 3)
створення матеріалів для сайту; 4) доопрацювання матеріалів для сайту.
• Заключний етап
Команда працює спільно, під керівництвом педагога, відчуває свою відповідальність за опубліковані в Інтернет результати дослідження.
За результатами дослідження проблеми формулюються висновки і пропозиції. Проводиться конкурс виконаних робіт, де оцінюються розуміння завдання, достовірність використовуваної інформації, її ставлення до заданої теми, критичний аналіз, логічність, структурованість інформації, визначеність позицій, підходи до вирішення проблеми, індивідуальність, професіоналізм подання. В оцінці результатів беруть участь як викладачі, так і учні шляхом обговорення або інтерактивного голосування.
Про критерії оцінки веб-квесту
Веб-квест є комплексним завданням, тому оцінка його виконання повинна грунтуватися на кількох критеріях, орієнтованих на тип проблемного завдання і форму представлення результату.
Bernie Dodge (http://webquest.sdsu.edu/rubrics/rubrics.html) рекомендує використовувати від 4 до 8 критеріїв, які можуть включати оцінку:
• дослідницької та творчої роботи,
• якості аргументації, оригінальності роботи,
• навичок роботи в мікрогруп,
• усного виступу,
• мультимедійної презентації,
• письмового тексту і т.п.
Web-квести можуть бути короткостроковими і довгостроковими. Метою короткострокових проектів є набуття знань і здійснення їх інтеграції в свою систему знань. Робота над короткочасним web- квестом може займати від одного до трьох сеансів. Довгострокові web- квести спрямовані на розширення і уточнення понять. По завершенні роботи над довгостроковим web-квестом, учень повинен вміти вести глибокий аналіз отриманих знань, уміти їх трансформувати, володіти матеріалом настільки, щоб зуміти створити завдання для роботи по темі. Робота над довгостроковим web-квестом може тривати від одного тижня до місяця (максимум два).
Деякі доповнення:
Додаткову мотивацію при виконанні web-квеста можна створити, запропонувавши учням вибрати ролі (наприклад, учений, журналіст, детектив, архітектор і т.п.) і діяти відповідно до них: наприклад, якщо викладач запропонував роль секретаря Об'єднаних Націй, то цей персонаж може послати лист іншому учаснику (який грає роль президента Росії, наприклад) про необхідність мирного врегулювання конфлікту.
Web-квест може стосуватися одного предмета або бути міжпредметних. Дослідники відзначають, що в другому випадку дана робота ефективніша.
Форми web-квеста
• Створення бази даних з проблеми, всі розділи якої готують учні.
• Створення мікросвіту, в якому учні можуть пересуватися за допомогою гіперпосилань, моделюючи фізичний простір.
• Написання інтерактивної історії (учні можуть вибирати варіанти продовження роботи; для цього кожен раз вказуються два-три можливих напрямки; цей прийом нагадує знаменитий вибір дороги у дорожнього каменю російськими богатирями з билин).
• Створення документа, що дає аналіз будь-якої складної проблеми і що запрошує учнів погодитися або не погодитися з думкою авторів.
• Інтерв'ю on-line з віртуальним персонажем. Відповіді та питання розробляються учнями, глибоко вивчити дану особистість. (Це може бути політичний діяч, літературний персонаж, відомий учений, інопланетянин і т.п.) Даний варіант роботи найкраще пропонувати не окремим учням, а міні-групі, що одержує загальну оцінку (яку дають інші учні і вчитель) за свою роботу.
Для створення бланка оцінки необхідно:
досягнення заявленої мети;
якість виконання роботи;
якість процесу виконання роботи;
зміст;
складність завдання.
2. Визначити шкалу оцінки - наприклад, трьох-, чотирьох-, п'ятибальну.
3. Підготувати опис параметрів оцінки.
Необхідно починати з опису ідеального варіанту виконання завдання, а потім переходити до опису можливих недоліків виконання роботи по кожному критерію. Вимоги до опису параметрів:
мова опису повинен бути зрозумілий учням;
опис має дозволяти визначити кількісні відмінності одного параметра від іншого;
різниця між кількісними показниками повинна бути приблизно однаковою (наприклад, 4 бали ставиться при наявності 1-2 орфографічних помилок, 3 бали - за наявності 3-4 помилок і т.д.)
4. При необхідності можна також вказати значимість кожного критерію в загальній оцінці (наприклад, у відсотках).
Що можна прочитати про Веб-квест:
Використання Веб-квестів в навчально-виховному процесі
http://osvita.ua/school/lessons_summary/edu_technology/30113/
Технологія ВЕб-квест при вивченні інформатики
http://www.confcontact.com/2013-specproekt/pe5_sikora.htm
Блог-квести (приклади)
http://teachpid.blogspot.com/
Веб-квести з природничо-математичних дисциплін
http://informatkwest.blogspot.com/
Веб-квест как способ активизации учебной деятельности учащихся
http://festival.1september.ru/articles/513088/
Освітні веб-квести (приклади)
Все про квести ( робота творчої групи вчителів Запоріжскої області під керівництвом Сокол І.)
http://sopinairina.wixsite.com/quests
http://sopinairina.wixsite.com/quests
Презентація створена за допомогою он-лайн сервіса PREZI до виступу на семінарі:
Дякую за дуже корисну інформацію.
ВідповістиВидалитископировать информацию нельзя?
ВідповістиВидалити